شناسایی ماهی آزاد دریای خزر Salmo caspius (Kessler, 1877) و قزل آلای رنگین کمان Oncorhynchus mykiss (Walbaum, 1792) با استخراج DNA از آب (eDNA)

پیام:
چکیده:

اثبات وجود گونه در مناطق مختلف می تواند برای مطالعه ردیابی الگوی مهاجرتی گونه مفید باشد. استفاده از روش های غیرتهاجمی مانند eDNA می تواند در ردیابی و پراکنش و بهبود مدیریت منابع آبی و گونه ها تاثیر بسزایی داشته باشد. در این مطالعه 15 نمونه آب از مناطق مختلف حوضه جنوبی دریای خزر گرفته شد. برای جداسازی DNA از آب، نانوذرات مغناطیسی با پوشش سیلیس اصلاح شده با آمین استفاده شد. در این مطالعه برای اولین بار از روش مگنت های آمینه برای جداسازی DNA محیطی از یک نمونه آب استفاده شد. DNA سه نمونه آب از خروجی آب مرکز تکثیر و پرورش ماهی قزل آلا رنگین کمان در رودخانه تجن ساری،نمونه آب از قفس ماهیان آزاد در نوشهر و نمونه آب از اطراف قفس پرورشی ماهی آزاد خزر در تنکابن بدرستی استخراج شد و موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد نمونه شماره 1 در کلید قزل آلا رنگین کمان و همچنین نمونه شماره 2 و 3 در کلید ماهی آزاد دریای خزر قرار گرفتند،  که نشان دهنده این است که گونه ها به درستی با نانوذرات مغناطیسی سلیکاته آمینه جداشده اند و حضورشان در پیکره آبی توسط  DNA محیطی تثبیت شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2477266 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!