بررسی اثرات تحت کشنده کلریدسرب (PbCl2) بر شاخص های خونی،آنزیم های کبدی و بیان ژن سیتوکروم P450 در ماهی کپورمعمولی (Cyprinus Carpio)

پیام:
چکیده:

هدف از این تحقیق بررسی اثرات تحت کشنده کلرید سرب بر شاخص های خونی، آنزیم های کبدی و بیان ژن سیتوکروم P450 در ماهی کپورمعمولی بود. به این منظور 80 قطعه بچه ماهیان کپور با میانگین وزنی33/0± 7 گرم تهیه و در 3 تیمار و یک گروه شاهد در معرض غلظت های موثر (05/0، 15/0 و 25/0 میلی گرم بر لیتر) سمیت تحت کشنده به مدت 14 روز قرار گرفتند و در انتهای دوره نمونه برداری به صورت تصادفی انجام شد. نتایج نشان داد که میزان آنزیم AST و ALT به صورت معنی داری نسبت به گروه شاهد کاهش یافت (05/0P<). میزان آنزیم ALP به صورت معنی داری نسبت به گروه شاهد افزایش یافت (05/0 p<). نتایج آزمایش خون شناسی نشان داد که میزان گلبول سفید، هماتوکریت و هموگلوبین با افزایش غلظت کلریدسرب تغییر معنی داری نسبت به گروه شاهد نداشتند؛ ولی دارای روند ناچیز افزایشی نسبت به گروه شاهد بودند (05/0<p). همچنین، میزان گلبول قرمز، منوسیت، پروتیین کل و ایمونوگلوبولین سرم به صورت معنی داری نسبت به گروه شاهد کاهش یافتند (05/0p<). میزان لنفوسیت، بازوفیل و پروتیین کل موکوس به صورت معنی داری نسبت به گروه شاهد افزایش معنی داری را نشان داد (05/0p<). میزان لیزوزیم موکوس نسبت به گروه شاهد دارای روند ناچیز کاهشی بود اگرچه که معنی دار نبود (05/0<p). میزان بیان ژن P450 در کبد و آبشش به صورت معنی داری نسبت به گروه شاهد افزایش یافت (05/0p>). در این مطالعه بیان نسبی ژن سیتوکروم P450 به طور معنی داری در بافت کبد از بافت آبشش بالاتر بود (05/<0p) به طور کلی مشخص گردید که کلریدسرب دارای آثار مخربی بر کبد ماهی کپورمعمولی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2477272 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!