بررسی تطبیقی تاثیر شبکه های مجازی بر کاهش استرس ادراک شده و اضطراب کرونا در افراد مبتلا و غیر مبتلا به کرونا در پاندمی کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی تاثیر شبکه های مجازی بر کاهش استرس ادراک شده و اضطراب کرونا در افراد مبتلا و غیر مبتلا به کرونا در پاندمی کووید-19 در سال 1399 بود.

روش

پژوهش حاضر از نوع کاربردی و در زمره تحقیقات توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه زنان و مردان منطقه 3 شهر خرم آباد در سال 1399 بود. جهت دستیابی به اهداف پژوهش از بین زنان و مردان شهر خرم آباد و در خصوص حجم نمونه، با توجه به نوع مطالعه و تعداد متغیرها در تحلیل رگرسیون با توجه به فرمول کوکران در جامعه نامشخص و در نهایت، با توجه به موارد بالا و در نظر گرفتن مسایل اجرایی، هزینه و افت آزمودنی ها، حجم نمونه نهایی 200 نفر تعیین شد. روش نمونه گیری به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت هایی که این بیماری ایجاد کرد، به روش نمونه گیری غیرتصادفی و در دسترس انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های ادراک شده کوهن و همکاران (1983)، اضطراب کتل (1970) و شبکه های مجازی سرمد و همکاران (1390) استفاده شد. داده ها توسط آزمون رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج نشان داد که شبکه مجازی به صورت معنی دار در پیش بینی اضطراب کرونا و استرس ادراک شده هم در افراد مبتلا هم غیرمبتلا، در پاندمی کووید-19 نقش معنی دار دارند (0/001>p). میزان استرس در افراد مبتلا به کرونا بیشتر از افراد غیرمبتلا است (0/001>p). میزان اضطراب در افراد مبتلا به کرونا بیشتر از افراد غیرمبتلا است (0/001>p).

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2477931 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!