فراوانی اتیولوژی شکستگی های پاتولوژیکی غیرترومایی دربیماران بستری شده در بیمارستان امام خمینی شهرستان ارومیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شکستگی های پاتولوژیک به شکستگی های استخوانی غیرترومایی اطلاق می شود که تحت شرایط خاص از جمله متاستازهای سرطانی، استیوپروز، مصرف طولانی مدت داروهای کورتیکواستروییدی، و غیره بروز می کنند. هدف از انجام این مطالعه بررسی علل بروز شکستگی های پاتولوژیک ناشی از بیماری های مختلف در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان آموزشی امام خمینی (ره) شهرستان ارومیه می باشد.

روش بررسی

در این مطالعه به روش سرشماری تمامی بیماران مبتلا به شکستگی پاتولوژیک بستری شده در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه از فروردین ماه سال 1394 تا اسفند ماه سال 1398 مورد بررسی قرار گرفتند. پس از ثبت اطلاعات دموگرافیکی، ارتباط احتمالی علل شکستگی با جنسیت، سن، و محل آناتومیک شکستگی از طریق Chi-square test مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

در مجموع 168 بیمار با میانگین سنی 1/21±6/58 وارد مطالعه شدند. طبق نتایج به دست آمده در این مطالعه، توزیع فراوانی شایع ترین علل شکستگی پاتولوژیکی به ترتیب مربوط به استیوپروز (3/33%) و متاستاز کارسینومایی (6/28%)، و تومور اولیه (3/11%) بود. مهره های ستون فقرات (1/57%) و ناحیه پروگزیمال گردن استخوان فمور (4/27%) به ترتیب بیشترین محل های آناتومیکی در معرض شکستگی بودند. به طوری که استیوپروز و متاستاز کارسینومای استخوانی به ترتیب بیشترین علل گزارش شده در میان زنان و مردان بود. همچنین، معمول ترین علت شکستگی در سنین زیر پنجاه سال استیوسارکوم اولیه، و در سنین بالای پنجاه سال استیوپروز بود (05/0<P).

نتیجه گیری

در این مطالعه مهمترین علل شکستگی های پاتولوژیکی، استیوپروز و متاستازهای کارسینومایی بودند که در سنین بالای 50 و زیر 50 سال متفاوت بود. طبق نتایج آماری، شایع ترین محل آناتومی در ستون مهره ها و ناحیه پروگزیمال گردن استخوان فمور گزارش شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
394 تا 401
لینک کوتاه:
magiran.com/p2478413 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!