بررسی الگوهای کالبدی تقویت کننده تعامل مطلوب میان ساکنین خانه (نمونه موردی؛ خانه های بافت میانی کرمانشاه)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیان مساله

پژوهش حاضر به بررسی عوامل کالبدی موثر بر تقویت تعامل مطلوب میان ساکنین خانه می پردازد. «تعامل مطلوب» به معنای ارتباطی است که حد آن توسط فرد قابل تنظیم باشد. از این رو با دو نیاز روانی مهم در انسان یعنی نیاز به ارتباط با دیگران و نیاز به انتخابگری نسبت دارد. خانه باید بتواند شرایط برقراری ارتباط غیر اجباری را میان ساکنینش فراهم نماید. بر این مبنا سوال این است که «کدام الگوهای کالبدی در خانه می توانند شرایط برقراری تعامل مطلوب میان ساکنین را بهتر محقق کنند؟» از آنجا که یافتن پاسخ این سوال نیازمند مطالعه همزمان رفتار و فضاست، نیاز است بعضی  خانه هایی که زندگی در آنها جریان دارد برای بررسی انتخاب شوند. مصداق ها، از میان خانه های بافت میانی شهر کرمانشاه انتخاب شده است. زیرا این خانه ها هنوز محل زندگی خانواده ها هستند و با داشتن حیاط، از تنوع فضایی مناسبی برخوردارند.

سوال تحقیق

در این صورت سوال این است که «کدام الگوهای کالبدی در خانه های بافت میانی شهر کرمانشاه، در جهت تقویت تعامل مطلوب میان ساکنین عمل می کنند؟»  هدف تحقیق؛ آن است که با استخراج کلیت های کالبدی که با یکی از وجوه کیفیت بخش خانه نسبت دارد، الگوهایی برای طراحی بهتر خانه به دست آید.

روش تحقیق

ترکیبی از نمونه موردی و کیفی است. ابتدا سه محله از محله های بافت میانی کرمانشاه انتخاب شده، سپس به اقتضای وسعت هر محله، تعداد سه یا چهار خانه به شکل تصادفی برای مطالعه میدانی انتخاب گردیده است. شیوه جمع آوری داده ها از مصادیق، کیفی و ترکیبی از مصاحبه عمیق با ساکنین، مشاهده رفتار ها و برداشت کروکی هایی از فضا هاست. تحلیل داده ها به روش کیفی انجام شده است.

مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق

در همه خانه های مذکور حداقل سه نوع فضا وجود دارد که به ترتیب برای پناه بردن به تنهایی، در جمع بودن و تجربه تنهایی در کنار جمع، توسط ساکنین استفاده می شود. الگوهای کارآمد در این خانه ها به سلسله مراتب فضاهای خانه، سازماندهی پر و خالی، تنوع فضاها، همنشینی فضاها، لبه ها و مرزها و اجزاء درونی فضاها مربوط می شود. در کل هر قدر در یک خانه فضاهای نیمه خصوصی بیشتری به شکل حایل برای فضاهای خصوصی عمل کرده و در عین حال فضاهای جمعی را در بر گرفته و به آنها اشراف داشته باشند، در آن خانه امکان تجربه تعامل مطلوب برای ساکنین بهتر فراهم می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2478755 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!