تبیین راهبردهای طراحی معماری خانه سالمندان از منظر رضایتمندی نمونه موردی: خانه های سالمندان («آتا»، «مرحمت» و «آفتاب») اردبیل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیان مساله

علیرغم تاکید منابع دینی به حفظ احترام سالمندان، افزایش جمعیت سالمندان، نیاز سالمندان به مراقبت و نگهداری، مشکلات اقتصادی خانواده، کوچکی مسکن، اهمیت وجود فضاهای باکیفیت و رضایت بخش برای تامین سلامت روان جمعیت سالمند را ضروری ساخته است. اگرچه وجود خانه های سالمند در جامعه ای با فرهنگ غنی اسلامی امری پسندیده نیست، با اینحال، عدم انطباق فضای خانه های سالمندان با روحیات و خصوصیات فردی سالمندان، تاثیر نامطلوب جدایی از خانواده و احساس یاس و ناامیدی را شدت خواهد بخشید که تلاش برای ترک مکان، احساس عدم تعلق، بی هویتی، انزوا و فردگرایی از عواقب نارضایتی از مکان است. از این رو مطالعه عوامل مختلف فردی و محیطی اثرگذار بر رضایتمندی سالمندان نیازمند فهم و بررسی بیشتری است.

سوال تحقیق

آیا تفاوت معنی داری میان خصوصیات فردی به لحاظ رضایتمندی و کیفیت فضایی وجود دارد؟، عوامل کیفیت فضایی موثر بر تحقق رضایتمندی چیست؟ و میزان اثرگذاری ابعاد و شاخص های فضایی بر رضایتمندی چقدر است؟

اهداف تحقیق

توجه به پایداری اجتماعی و نقش سالمندان در انتقال تجارب، بقای فرهنگی و اخلاقی جامعه هدف آرمانی و دستیابی به معیارهای فضاهای سالمندپذیر هدف کلان و شناسایی خصوصیات عینی-ذهنی کیفیت های فضایی و ویژگی های فردی موثر بر رضایتمندی و تببین راهبردهای طراحی در خلق فضاهای خانه های سالمندان هدف عملیاتی تحقیق حاضر است.

روش تحقیق

پژوهش، از نوع توصیفی-همبستگی است که با استفاده از روش مطالعه کتابخانه ای عوامل کیفیت فضایی در چهار بعد فعالیت_کالبد، آسایش_خیال، اجتماع پذیری و دسترسی_ارتباط به عنوان متغیر مستقل و عوامل فردی به عنوان متغیر مداخله گر و معیارهای رضایتمندی به عنوان متغیر وابسته استخراج و با توجه به مدل پیشنهادی به طراحی پرسشنامه براساس طیف 5 گزینه ای لیکرت اقدام گردید. برای تحلیل داده های حاصل از ابزار مشاهده و پرسشنامه از نرم افزار SPSS26 و از آزمونهای همبستگی و رگرسیون و تحلیل مسیر استفاده شده است.

مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق

یافته ها نشان می دهد، دو ویژگی فردی جنسیت و تحصیلات اختلاف معنی داری بر رضایتمندی دارند و بین عوامل کیفیت فضایی و رضایتمندی همبستگی قوی برقرار است، در این میان، دو بعد آسایش-خیال و فعالیت-کالبد به ترتیب با ضرایب 767/0 و 740/0، بیشترین تاثیر مستقیم را در رضایتمندی از سرای سالمندان داشته اند، از طرفی وجود اثرات غیرمستقیم اهمیت ابعاد عینی-ذهنی کیفی فضا را نشان می دهد که بیشترین میزان اثرات غیرمستقیم را دو بعد دسترسی-ارتباط و فعالیت-کالبد به خود اختصاص داده اند. همچنین، سه شاخص شخصی سازی فضایی، پیاده روی و ورزش و آسایش دارای بالاترین تاثیر بر میزان رضایت سالمندان می باشند. در انتها، نتیجه گیری تحقیق در قالب راهبردهای طراحی معماری ارایه شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2478756 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!