تجربه پدیدارشناختی هستی شناسانه مکان نمونه موردی: آرامستان تاریخی ظهیرالدوله تهران

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیان مساله

آرامستان ظهیرالدوله تهران، مکانی است تاریخی که مردگانی را در خود ماوا داده که در تاریخ و فرهنگ معاصر کشور، اثرگذار بوده اند. این مکان به واسطه ساختار هستی شناسانه اش، جهانی را در خود گردهم آورده است. جهانی که آدمی، امکان می یابد پای در آن گذاشته و در ارتباط با چیزها، زندگی را در پیوند عمیقی با آن ها، تجربه کند. تجربه ای زیبا شناختی از حقیقت. این تجربه هم جهان مکان را نشانه می رود و هم جهان آدمیان گرد آمده در مکان را. جهان هر مکان بر پایه ساختار هستی شناسانه، جهت، حرکت و عدد به تجربه درمی آید. وجوهی که مکان به نوبه خود، انسان را در مدار ارتباطی قرار داده و اندیشه و احساس اش را متاثر می سازد.

اهداف تحقیق

در این تحقیق تلاش بر آن بوده که این دو دسته از تجارب، در ارتباط معنادار با یکدیگر قرار گیرند تا زنجیره ای منطقی از آنها به دست آید. این وجه، هدف تحقیق را تشکیل می دهد. به عبارت دیگر، هدف، بینش پدیدارشناسانه در مکانی چون آرامستان تاریخی بوده که بر همبستگی تعاملی استوار است. همبستگی تعاملی هم ارتباط میرندگان با مکان را نشانه می رود و هم ارتباط میرندگان با مردگان را. چنین امری تعلق آدمی را به مکان از یک سو و تعلق آدمیان به دیگری و دیگران از دیگر سو، یادآور می شود.

روش تحقیق

این تحقیق با رویکرد هستی شناسانه در قلمرو پارادایم پدیدارشناسی قرار می گیرد که بر راهبردهای تاریخی-تفسیری و کیفی، استوار بوده و نظام گردآوری اطلاعات نیز در آن بر پایه تدابیر "خواندن"، "دیدن" و "پرسیدن"، دنبال شده است. پژوهش دارای دو بخش "توصیف" و "تفسیر" می باشد که بخش توصیف، بر روایتی پدیدارشناسانه از جهان مکان استوار بوده و در بخش تفسیر، جهان آدمیان بر تحلیل محتوای کیفی تکیه می کند. این پژوهش از آنجا که بر مفروضات بنیادین استوار است، تقلیل پدیدارشناسانه داشته و موجودات را به جنبه های وجودی شان ، فرو می کاهد. از این رو ، پژوهش فاقد فرضیه یا فرضیات می باشد.

مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق

بر اساس یافته های حاصل از این تحقیق ، تجربه هستی شناسانه از آرامستان های تاریخی تابعی از جهان مکان و جهان آدمیان است. بدان معنا که برخورداری مکان از ساختار وجودی ، انسان را به موقعیت وجودی اش، سوق می دهد. چنین موقعیت هایی، مختلف بودن آدمیان را بیانگری می کند نه اختلاف آن ها را. زیرا آن ها جلوه های متکثر حقیقت بوده و در ذات و گوهرشان یگانه اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
136 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p2478760 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!