تحلیل و بررسی متن آثار شاخص معماری معاصر ایران بر اساس خوانش دلوز از فرم (از سال 1385 تاکنون)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیان مساله

معماری به مثابه یک متن، بازتابنده اندیشه ها و ارزش هایی است که برای درک و دریافت معانی آن می توان از نشانه شناسی مدد جست. از سویی دیگر در طول تاریخ هنر، فلاسفه و نظریه پردازان در تلاش بوده اند که مفهوم فرم را تبیین نمایند. از دهه ی 80 میلادی به بعد، صورت و فرم آثار معماری تغییرات شگرفی را به خود دیده است؛ این امر معلول نوع نگرش انسان به هنر است. ژیل دلوز به روشی خاص به بیان مفهوم فرم پرداخته است. وی با استمداد از مقولات پیرس، فرم را نوعی فعلیت و جدال می داند که از طریق مخالف و متضاد بودن میان دو چیز به وجود می آید. با توجه به مولفه های مطرح شده دراندیشه وی می توان به نحوه تجلی فرم و شکل گیری انواع آن به عنوان ابزاری مهم در معنا سازی از لایه های درونی معماری استناد نمود.سوال تحقیق: پرسش هایی که این پژوهش سعی دارد تا به آن ها پاسخ دهد : 1- مولفه های تشکیل دهنده متن معماری معاصر ایران کدامند؟ 2- از جدال میان مولفه های متن، کدام یک از فرم های معماری دلوزی در بازه زمانی موردنظر تحقیق تعین یافته است ؟

اهداف تحقیق

شناخت جایگاه نظریه نشانه شناسی متن، تبیین متن معماری و لایه های اثرگذار آن بر شکل گیری فرم از نگاه دلوز و شناسایی مولفه های هر یک از انواع فرم در معماری معاصر است.

روش تحقیق

پژوهش از گونه پژوهش های نظری است که در مرحله جمع آوری اطلاعات از روش توصیفی_ تحلیلی، در مرحله تجزیه وتحلیل داده ها از روش کیفی (تحلیل محتوا) و استدلال منطقی بهره گرفته است. پس از تدوین مدل نشانه شناسی لایه ای، متن معماری 10 اثر از بناهای عمومی دهه اخیر مورد آزمون قرار گرفت. سپس مولفه های شکل دهنده فرم دلوزی و انواع آن تبیین و دسته بندی شدند. با انطباق لایه های متن تاثیرگذار با مولفه های انواع فرم، نوع فرم هر یک از این 10 اثر مشخص گردید.

مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق

یافته ها نشان می دهد، با به کارگیری لایه های متن به صورت صریح و آشکارا، فرم بزرگ از انواع فرم دلوزی محقق می گردد. با حذف و کسر بخشی از رمزگان در طرح و معنا سازی به صورت ضمنی، فرم کوچک خلق می شود. فرم هرجوره با پیکره سازی، با استمداد از هردو فرم و تغییر موقعیت حاصل می گردد. نتایج حاکی از آن است که اکنون معماری معاصر ایران با خلق رمزگانی نو از طریق بازی با دال ها در لایه های گوناگون متن ، درک عمیق تر و متکثری از معنا را بیان می دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
149 تا 176
لینک کوتاه:
magiran.com/p2478761 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!