رابطه اضطراب کووید-19 با فاجعه پنداری، احساس تنهایی و حمایت تحصیلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

با شیوع کووید-19، ترس و اضطراب از این بیماری در حال افزایش است و این ویروس پیامدهای روانی مختلفی برای افراد به دنبال داشته است. هدف از مطالعه ی حاضر، بررسی رابطه ی اضطراب کرونا ویروس با فاجعه پنداری، احساس تنهایی و حمایت تحصیلی بود.

مواد و روش ها

روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه ی آماری پژوهش تمامی دانش آموزان پایه ی سوم دوره ی دوم متوسطه ی زاهدان در سال تحصیلی 1399-1400 بودند (6199 = n) که به شیوه ی نمونه گیری طبقه ای در دسترس، تعداد 338 دانش آموز از طریق پرسش نامه های اضطراب کرونا ویروس، فاجعه پنداری، احساس تنهایی و حمایت تحصیلی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی Pearson و رگرسیون گام به گام استفاده شد.

یافته ها

میانگین و انحراف معیار متغیرها به این شرح بود: اضطراب کووید-19 (0/75 = sd، 2/55 = m)، فاجعه پنداری (0/91 = sd، 2/57 = m)، احساس تنهایی (0/63 = sd، 2/87 = m) و حمایت تحصیلی (0/47 = sd، 2/66 = m). بین اضطراب کووید-19با فاجعه پنداری (0/585 = r)، احساس تنهایی (0/446 = r) و حمایت تحصیلی (0/507 = r) رابطه ی مثبت و معنی داری وجود داشت (0/01 < P). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که مولفه های اضطراب کووید-19 به ترتیب از توان پیش بینی 34/2، 20/1 و 27/5 درصد از واریانس های فاجعه پنداری، احساس تنهایی و حمایت تحصیلی برخوردار هستند.

نتیجه گیری

به مدیران و معلمان مدارس پیشنهاد می شود با ارایه ی آموزش های مجازی در زمینه ی بیماری کرونا، میزان اضطراب کووید-19 و فاجعه پنداری آن را در دانش آموزان کاهش دهند. همچنین برگزاری کلاس های رفع اشکال به صورت حضوری و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برای ارایه ی حمایت های تحصیلی لازم به دانش آموزان پیشنهاد می گردد. برای کاهش احساس تنهایی دانش آموزان، اختصاص دادن وقت بیشتری از زندگی والدین به بچه ها و استفاده از فضای مجازی مدیریت شده می تواند موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 149
لینک کوتاه:
magiran.com/p2481541 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!