بررسی خصوصیات اپیدمیولوژیک و بالینی بیماری کاوازاکی در مازندران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

کاوازاکی یک واسکولیت حاد دوران کودکی با علت ناشناخته است که درصورت عدم درمان، در 25 درصد موارد می‎تواند منجر به آنوریسم کرونر شود. این بیماری علت اصلی بیماری قلبی اکتسابی در کودکان کشورهای توسعه یافته است. هدف از انجام این مطالعه بررسی خصوصیات اپیدمیولوژیک و بالینی بیماری کاوازاکی در مازندران بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی-تحلیلی مرور پرونده، تمامی موارد ثبت شده بیماری کاوازاکی از سال 1398-1386 در استان مازندران مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات اپیدمیولوژیک، دموگرافیک، بالینی، آزمایشات دوره‎ای، ریسک فاکتورها، بار بیماری، عوارض و پیگیری بیماران توسط نرم‎افزار جمع‎آوری شدند. تجزیه و تحلیل داده‎ها با آمار توصیفی و آزمون کای دو و رگرسیون لجستیک انجام شد.

یافته ها

اطلاعات 136 کودک مورد بررسی قرار گرفت. کودکان مبتلا به کاوازاکی کامل و ناکامل از نظر علایم بالینی تفاوت معنی‎داری داشتند(0/001>P). اغلب کودکان مبتلا به کاوازاکی کامل و ناکامل به ترتیب 63/2 درصد و 75/5 درصد درگیری قلبی و 52/6 درصد و 58/2درصد درگیری عروق کرونر داشتند اما تفاوت معنی‎داری بین دو گروه از نظر درگیری قلبی و عروق کرونر یافت نشد(0/05<P). نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد مدت زمان تب بیش‎تر از 5 روز به عنوان یک پیش‎بینی‎کننده  درگیری عروق کرونر مطرح می‎شود(0/001=P).

استنتاج

نتایج نشان داد تب بیش‎تر از 5 روز به عنوان ریسک فاکتور درگیری قلبی و عروق کرونر به عنوان یکی از عوارض منجر به مرگ این بیماری در کودکان گزارش شده است. لذا کنترل دقیق تب و بررسی‎های قلبی در کودکان با علایم بیماری کاوزاکی اهمیت دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p2482215 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!