اثر هشت هفته تمرین هوازی و عرق آرتیشو بر نیمرخ چربی و آنزیم های کبدی زنان مبتلا به کبد چرب غیرالکلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری کبد چرب غیرالکلی رایج ترین بیماری کبدی است که در حال پیشرفت بوده و بیش از یک چهارم مردم جهان را درگیر خود ساخته است. در این زمینه پژوهشگران معتقدند فعالیت ورزشی و استفاده از داروهای گیاهی با خواص ضدچربی و ضداکسایشی می تواند به عنوان درمان مکمل، سودمند باشد. بنابراین، هدف از این پژوهش تعیین آثار هشت هفته تمرین هوازی یا مصرف عرق آرتیشو بر سطوح چربی کبد و سطوح سرمی آنزیم های کبدی در زنان مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی بود.

مواد و روش ها:

 بدین منظور، 24 زن داوطلب چاق یا دارای اضافه وزن مبتلا به کبد چرب غیرالکلی با میانگین سن 8/9±3/39 سال و وزن 1/12±4/75 کیلوگرم به طور تصادفی در سه گروه هشت نفری آرتیشو، تمرین هوازی و کنترل قرار گرفتند. آزمودنی های گروه تمرین هوازی سه جلسه در هفته و به مدت هشت هفته، تمرین هوازی انجام دادند. برنامه تمرین هوازی در هفته نخست 30 دقیقه دویدن با شدتی معادل 11 از شاخص درک فشار بورگ بود که با رعایت اصل افزایش تدریجی بار تمرین، از هفته پنجم به بعد مدت زمان تمرین به 45 دقیقه و شدت آن به عدد 13 از شاخص درک فشار رسید. آزمودنی های گروه آرتیشو روزانه 180 میلی لیتر عرق آرتیشو مصرف کردند (60 میلی لیتر پس از هر وعده غذایی). هیچ گونه مداخله ای روی آزمودنی های گروه کنترل اجرا نشد. نمونه گیری خون و سونوگرافی کبد 48 ساعت پیش و پس از دوره مداخله به منظور اندازه گیری سطوح سرمی آسپارتات آمینوترانسفراز و آلانین آمینوترانسفراز، نیمرخ چربی (کلسترول تام، تری گلیسیریدها، لیپوپروتیین کم چگال و لیپوپروتیین پرچگال) و چربی کبد انجام گرفت.

نتایج

یافته ها نشان داد که سطوح چربی کبد در گروه های تمرین هوازی (034/0=P) و آرتیشو (011/0=P) به طور معناداری کاهش یافت. اما تفاوت معناداری بین اثرگذاری تمرین هوازی و مصرف عرق آرتیشو در کاهش سطوح چربی کبد دیده نشد (393/0=P). سطوح سرمی آلانین آمینوترانسفراز و آسپارتات آمینوترانسفراز در گروه تمرین هوازی کاهش معنادار یافت (به ترتیب، 016/0=P و 028/0=P). سطوح این آنزیم ها در گروه آرتیشو کاهش غیرمعنادار (به ترتیب، 080/0=P و 172/0=P) و در گروه کنترل افزایش معنادار (به ترتیب، 024/0=P و 008/0=P) داشت. برای نیمرخ چربی در هیچ یک از گروه ها تغییر معناداری دیده نشد.

نتیجه گیری: 

انجام سه جلسه تمرین هوازی در هفته با شدت متوسط یا مصرف 60 میلی لیتر عرق آرتیشو پس از وعده های غذایی اصلی، می تواند پس از هشت هفته سطوح چربی کبدی را در زنان چاق یا دارای اضافه وزن مبتلا به کبد چرب غیرالکلی کاهش دهد. همچنین این دسته از بیماران می توانند از تمرین هوازی برای کاهش سطوح آنزیم های کبدی و از عرق آرتیشو برای پیشگیری از افزایش این آنزیم ها بهره ببرند. اما مصرف عرق آرتیشو یا انجام تمرین های هوازی با شدت متوسط در مدت دو ماه نمی تواند بدون پیروی از رژیم های غذایی سالم یا دیگر درمان های دارویی به بهبود سطوح چربی های خون بینجامد.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2484827 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!