مداخله ای در تکانشگری و خودکنترلی نوجوانان دارای اختلال نامنظم خلقی اخلال گرانه: اثربخشی و کارآمدی طرحواره درمانی ذهنیت مدار و آموزش کنترل تکانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی ذهنیت مدار و آموزش کنترل تکانه بر تکانشگری و خودکنترلی نوجوانان دارای اختلال نامنظم خلقی اخلال گرانه انجام شد.

روش ها

روش آزمایشی و طرح پژوهش حاضر پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری چند گروهی بود. جامعه ی آماری این پژوهش را کلیه ی نوجوانان پسر 10 تا 17 ساله شهر شیراز که در سال تحصیلی 99-1398 در مدارس این شهر مشغول به تحصیل می باشند تشکیل می دهند. نمونه ی پژوهش 60 نفر از نوجوانان پسر دارای اختلال نامنظم خلقی اخلال گرانه بود که از میان نوجوانان پسری که نمره ی بالا در مقیاس خودگزارش دهی پرسشنامه سیاهه رفتاری کودک آخنباخ و پرسشنامه غربالگری اختلال نامنظم خلقی اخلال گرانهانه لاپورته و همکاران  بود به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از نواحی آموزش و پرورش شهر شیراز انتخاب و در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل به طور تصادفی گمارده شدند. ابزارهای پژوهش، مصاحبه بالینی ساختاریافته، مقیاس خودگزارش دهی پرسشنامه سیاهه رفتاری کودک آخنباخ، مقیاس خود کنترلی تانجی، بامیستر و بون و مقیاس تکانشگری پاتون و همکاران بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس آمیخته با اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج نشان داد که آموزش گروهی طرحواره درمانی ذهنیت مدار و آموزش کنترل تکانه بر کاهش تکانشگری و افزایش خودکنترلی نوجوانان دارای اختلال نامنظم خلقی اخلال گرانه موثر بوده است و بین دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون و پیگیری در میزان خودکنترلی و تکانشگری تفاوت معنادار وجود دارد (001/0≥P).

نتیجه گیری

بنابراین می توان نتیجه گرفت از آموزش های طرحواره درمانی ذهنیت مدار و مهارتهای کنترل تکانه می توان به عنوان روش های مداخله ای مناسب در کنار درمان دارویی سود جست.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2485316 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!