تاثیر محلول ‎پاشی برگی کیتوزان و دی‎اکسیدتیتانیوم (بالک و نانو) بر عملکرد و پاسخ‏های بیوشیمیایی اکوتیپ‎های ماریتیغال (Silybum marianum (L.) Gaertn.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ماریتیغال (Silybum marianum (L. Gaertn.)) گیاهی با کاربردهای متنوع دارویی است که با انواع شرایط آب و هوایی سازگار است. به منظور ارزیابی تاثیر غلظت‏های مختلف کیتوزان و دی‎اکسیدتیتانیوم (بالک و نانو) بر افزایش عملکرد و شاخص‎های بیوشیمیایی اکوتیپ‎های مختلف گیاه ماریتیغال، پژوهشی زراعی به صورت فاکتوریل در قالب طرح آماری بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در دو سال زراعی انجام شد. تیمارهای آزمایشی شامل اکوتیپ های ماریتیغال در پنج سطح (بوداکالازی، ساری، خمین، خرم‎آباد و اهواز) و نوع و غلظت الیسیتور در 9 سطح (محلول پاشی با آب مقطر (شاهد)، کیتوزان بالک (50 و 100 میلی‎گرم در لیتر)، نانو کیتوزان (50 و 100 میلی‎گرم در لیتر)، دی‎اکسیدتیتانیوم بالک (50 و 100 میلی‎گرم در لیتر) و نانو دی‎اکسیدتیتانیوم (50 و 100 میلی‎گرم در لیتر)) بود. نتایج نشان داد که محلول‎پاشی کیتوزان و دی‎اکسید تیتانیوم (نانو و بالک) در افزایش عملکرد گیاه و آنزیم‎های دفاعی موثر بود. تاثیر محلول‎پاشی کیتوزان و دی‎اکسید تیتانیوم در فرم نانو روی صفات مذکور نسبت به فرم بالک و شاهد برتری داشت. براساس نتایج مقایسه میانگین ها، با محلول‎پاشی نانوکیتوزان در غلظت50 میلی‎گرم در لیتر، عملکرد بوته افزایش یافت. همچنین، محلول‎پاشی نانوکیتوزان در غلظت 100 میلی‎گرم در لیتر باعث افزایش فعالیت آنزیم‎های دفاعی شد. به‎طور کلی، کاربرد نانوکیتوزان در افزایش عملکرد و همچنین بهبود خصوصیات بیوشیمیایی اکوتیپ‎های ماریتیغال به‎خصوص اکوتیپ بوداکالازی تاثیرگذار بود که می‎تواند به عنوان راهکار مناسبی برای افزایش عملکرد این گیاه باشد. همچنین استفاده از این اکوتیپ در برنامه ‎های اصلاحی با توجه به عملکرد بالاتر قابل توصیه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
450 تا 463
لینک کوتاه:
magiran.com/p2485459 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!