کاربرد سازوکارهای ترمیمی در جرائم پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مقاله حاضر، تلاشی جهت تبیین سازوکارهای عدالت ترمیمی و کاربرد آن در جرایم پزشکی می باشد. در این پژوهش با روش نمونه پژوهی، خلاهای موجود در سیستم رسمی مورد ارزیابی و نقد قرار گرفته و انتظارات کنشگران این حوزه اعم از پزشک، بیمار و خانواده او و همچنین دستگاه عدالت کیفری بیان شده تا فاصله وضعیت موجود با آنچه ایده آل است، مشخص گردد.

روش

نوع تحقیق، توصیفی تحلیلی بوده و برای جمع آوری اطلاعات از روش های کیفی مانند مطالعه پرونده های کیفری (نمونه پژوهی) و مصاحبه های عمیق با کنشگران مختلف این حوزه، از جمله پزشکان، بیماران، وکلا و قضات استفاده شده است.

ملاحظات اخلاقی

در مراحل انجام پژوهش حاضر اعم از جمع آوری داده های میدانی، کدگذاری، ترجمه و بهره گیری از سایر پژوهش ها در ادبیات نظری، صداقت و امانتداری رعایت شده است.

یافته ها

مطابق با یافته های پژوهش، در فرآیند رسمی، اهداف کیفر در جرایم پزشکی محقق نمی گردد. فرآیند ترمیمی این فرصت را فراهم می آورد تا با رودرروشدن طرفین اختلاف، پزشک فرآیند پیش جنایی خود را مطرح نماید و بیمار نیز به بیان آلام خود پرداخته و بدین وسیله حس مسیولیت پذیری را در پزشک تقویت نماید. نهایتا با جبران حداکثری خسارات وارده به بیمار توسط پزشک، رضایت مندی در بزه دیده ایجاد گردد. این امر نه تنها رضایت طرفین اختلاف را به همراه دارد، پیشگیری از تکرار جرایم پزشکی، کاهش حجم پرونده ها و سرعت در رسیدگی را نیز در سیستم رسمی منتج می گردد.

نتیجه گیری

درصورتی که اجرای عدالت را هدف اصلی دستگاه قضا بدانیم، این مهم در حوزه جرایم پزشکی از منظرهای گوناگون محل تردید قرار دارد. در رسیدگی به جرایم پزشکی از منظر بزه دیده با اشکالات متعدد مثل اطاله فرآیند رسیدگی، بی توجهی به خواست بزه دیده، در نظرنگرفتن تمام انواع خسارات وی و فقدان پاسخ مناسب، مواجه هستیم. مرتکب نیز اغلب در این حوزه احساس رضایت نداشته و خود را قربانی نظام عدالت کیفری تصور می کند، چه اینکه برخی پزشکان شکایات مکرر بیماران از ایشان را موجب و تهدیدی برای تعطیل این حرفه و تردید پزشکان در مداخلات حرفه ای مطرح می کنند، لذا نظام عدالت کیفری در این حوزه نیازمند بازنگری های جدی در عرصه های جرم انگاری، پاسخدهی و نحوه رسیدگی می باشد. به نظر می رسد گفتمان عدالت ترمیمی ظرفیت نسبتا جامعی برای تمام این کاستی ها در عرصه های مذکور داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
495 تا 510
لینک کوتاه:
magiran.com/p2485984 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!