بررسی توان پروبیوتیکی باکتری های اسید لاکتیک جدا شده از دستگاه گوارش زنبور عسل و تاثیر آنها بر برخی فراسنجه های عملکردی کلنی ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از این مطالعه جداسازی باکتری های اسید لاکتیک از دستگاه گوارش زنبور عسل و توان پروبیوتیکی جدایه ها و تاثیر آنها بر برخی فراسنجه های عملکردی کلنی ها بود. بدین منظور از زنبورستان با یکصد کلنی زنبور عسل، تعداد 10 کلنی به صورت تصادفی انتخاب و جهت نمونه گیری استفاده شدند. تعداد 20 زنبور کارگر از هر کندو گرفته و پس از انتقال به آزمایشگاه تحت شرایط کامل آسایش و هوارسانی، با آرامش تحت محیط حاوی دی اکسید کربن، دستگاه گوارش آنها به صورت کامل جداسازی شد و پس از کشت در محیط MRS کلنی های میکروبی متفاوت انتخاب و کشت های تناوبی مایع-جامد تا 8 مرحله برای رسیدن به کشت های خالص تکرار شد. درنهایت نمونه های گرم مثبت و کاتالاز و همولایز منفی جدا شده و مورد آزمون تشخیص فیلوژنی قرار گرفتند. نتایج شناسایی باکتری های جداسازی شده بر اساس توالی های 16s rRNA نشان داد جدایه G1 (سویه MA4) با 99 درصد شباهت با پدایوکوکوس اسیدی لاکتیسای قرابت داشت، جدایه G2 به دلیل مشکلات فنی در ارسال نمونه ها به خارج از کشور توالی یابی نشد و جدایه G3 (سویه MA5) نیز با 99 درصد شباهت به پدایوکوکوس اسیدی لاکتیسی سویه 8185 شباهت داشت و درنهایت سویه MA14 جدا شده از دستگاه گوارش زنبورعسل در فصل تابستان در شرایط بی هوازی با 97 درصد نزدیکی به پدایوکوکوس پنتوسوس سویهHM75-1 شباهت داشت که G4 نامگذاری شد. این باکتری ها در بانک اطلاعات ژنی (NCBI) به ترتیب با شماره های MW376601، MW376904، MW376896 و MW405566 ثبت گردیدند. در مطالعات بالینی و مزرعه ای نیز اثر مثبت تیمار با جدایه ها به دو روش اسپری بر روی قاب ها و کشت در شربت بر تخم ریزی و تولید و رفتار بهداشتی زنبور عسل مشاهده گردید و مقایسه تیمارها با آزمون چند دامنه دانکن (p≤%5) نشان داد همه تیمارهای آزمایشی در فاکتورهای کمی جمعیت و تخم ریزی و صفات کیفی مانند رفتار نظافت گری تفاوت معنی داری نسبت به تیمار شاهد داشتند، تیمار شاهد نسبت به تیمارهای آزمایشی، تفاوت معنی داری در ذخایر عسل کاهش داشت (p≤%5) که می تواند به دلیل تخم ریزی کمتر و مصرف شهد کمتر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2487759 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!