اثر برهمکنش سطوح مختلف روی و متیل جاسمونات بر ویژگی های مورفولوژیک و رنگیزه های فتوسنتزی نعناع فلفلی در شرایط کشت بدون خاک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور بررسی تاثیر محلول پاشی متیل جاسمونات [آب مقطر (شاهد)، اتانول 1 درصد (حلال متیل جاسمونات و شاهد)، 1 و 2 میلی مولار متیل جاسمونات] و کاربرد عنصر روی (0، 0/025، 0/05 و 0/1 میلی گرم در لیتر) در محلول غذایی هوگلند بر ویژگی های رشدی، رنگیزه های فتوسنتزی و تولید اسانس نعناع فلفلی (.Mentha piperita L) آزمایشی گلدانی در شرایط کشت بدون خاک و به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار در گلخانه پژوهشی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد اجرا شد. براساس نتایج بیش ترین میزان صفات رشدی مورد بررسی در کاربرد 0/025 میلی گرم بر لیتر روی و محلول پاشی 1 و 2 میلی مولار متیل جاسمونات حاصل شد. بیش ترین میزان رنگیزه های فتوسنتزی شامل کلروفیل a و کلروفیل کل مربوط به کاربرد 0/025 میلی گرم بر لیتر روی و محلول پاشی 2 میلی مولار متیل جاسمونات بود. بیش ترین وزن تازه و خشک ریشه، میزان کلروفیل b و کاروتنویید به ترتیب در تیمار 0/05 میلی گرم بر لیتر روی و محلول پاشی 2 میلی مولار متیل جاسمونات و همچنین تیمار بدون روی و محلول پاشی با آب مقطر مشاهده شد. علاوه بر این بیش ترین میزان تولید اسانس در تیمار 0/1 میلی گرم بر لیتر روی و محلول پاشی با غلظت 1 میلی مولار متیل جاسمونات حاصل شد. به طور کلی کاربرد 0/025 میلی گرم بر لیتر روی و محلول پاشی 2 میلی مولار متیل جاسمونات در اکثر صفات مورد بررسی به عنوان بهترین ترکیب تیماری شناخته شد. نتایج این پژوهش نشان داد که روی در غلظت های کم موجب تحریک رشد گیاه نعناع فلفلی شد؛ درحالی که حذف روی و یا کاربرد غلظت های زیاد آن موجب بروز برخی آثار تنش زا در این گیاه و افزایش تولید اسانس شد. بنابراین استفاده از غلظت های مناسب روی و متیل جاسمونات می تواند راهکار مناسبی برای افزایش رشد و تولید اسانس نعناع فلفلی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2488003 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!