سازوکار غیاب به مثابه بازی زبانی تخیل در فیلم نامه «درباره الی» اثر اصغر فرهادی بر اساس آرای ویتگنشتاین
لودویگ ویتگنشتاین متاخر اعتقاد دارد که بازیهای زبانی سببساز شکلگیری معناست. او زبان را دارای منطقی میداند که در گرامر اولیه آن کامل میشود. اما تناقضهای موقعیتی، شرایطی را بهبار میآورد که در قالب آن میتوان به تصوری دیگر از همان موقعیت رسید. تصوری که در یک بازی زبانی جدید تبلور مییابد و میتوان به آن عنوان تخیل داد. بنابراین میشود، این تصور را از امری ذهنی به مقولهای زبانی بدل کرد. یکی از بسترهایی که میتوان این بازیهای زبانی را با شاهد مثال دنبال کرد، عرصه متون نمایشی است. ویتگنشتاین ماهیت پژوهش را در توصیف میداند و با تحلیل و تبیین مخالف است و ادعا دارد، که فلسفه زبان با توصیف بازیهای زبانی به وظیفه خود عمل کرده است. هدف اصلی این مقاله این است که تخیل در زبان چگونه شکل میگیرد، و بر همین اساس، فیلمنامه درباره الی اثر اصغر فرهادی برای پژوهش برگزیده شده است. فرهادی برای رسیدن به این مقصود چگونه بازی زبانی خود را سامان میدهد؟ بهنظر میرسد که وی از عنصر غیاب برای این بازی زبانی استفاده کرده است. این پژوهش که از منظر هدف کاربردی، براساس روش کیفی و براساس جمعآوری اطلاعات کتابخانهای است، به این نتیجه دست یازیده که غیاب سببساز شکلگیری موقعیتهای متناقض و متزلزل زبانی میشود و کمک میکند رویههای مختلف زبان در برخورد با یکدیگر شکل گیرد.
تخیل ، ویتگنشتاین ، بازی های زبانی ، غیاب ، اصغر فرهادی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.