جداسازی و شناسایی بروسلا ملی تنسیس بیووار 1 با استفاده از روش های کشت، سرولوژی و مولکولی در بزهای سانن استان البرز- ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

بروسلوز یا تب مالت از شایع ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام می باشد که به لحاظ بهداشت جامعه و خسارات اقتصادی ناشی از آن، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

هدف

جستجوی باکتری بروسلا با روش های مختلف در نمونه های شیر و خون بزهای سانن و استفاده از یک روش مطمین و قطعی در تشخیص این بیماری می باشد.روش‎کار: در مطالعه حاضر مقطعی- توصیفی نمونه های خون و شیر از 122 بز سانن مربوط به یک دامداری صنعتی بزرگ در استان البرز به صورت جداگانه جمع آوری شد و پس از کشت، آزمون های سرولوژی رزبنگال، رایت و 2مرکاپتواتانول برای نمونه های خون و آزمون تست حلقه ای شیر برای نمونه های شیر انجام گرفت. سپس DNA استخراج شده تمام نمونه های شیر و خون با استفاده از پرایمرهای اختصاصی جنس بروسلا مورد ارزیابی قرار گرفت. در مرحله بعد از پرایمرهای اختصاصی گونه های آبورتوس و ملی تنسیس برای شناسایی برخی از گونه های بروسلا استفاده شد.

نتایج

کشت تمام نمونه های خون منفی گزارش گردید اما رشد باکتری در سه نمونه شیر، مشاهده شد که در بیوتایپینگ، بیووار 1 ملی تنسیس تشخیص داده شد. در آزمون سرولوژی خون نیز، 8 نمونه مثبت و یک نمونه مشکوک به بروسلا شناسایی گردید که با روش مولکولی هر 9 نمونه (4/7 درصد) مثبت مشاهده شد. همچنین در آزمون تست حلقه ای شیر هم 12 نمونه مثبت بود که درروش مولکولی، 9 نمونه (4/7 درصد) مثبت مشاهده شد. با استفاده از پرایمرهای گونه به روش مولتی پلکس، هر 9 نمونه شیر و خون، بروسلا ملی تنسیس تشخیص داده شدند.

نتیجه گیری نهایی

بهبود سیستم تشخیصی مناسب باکتری و استفاده از روش های مولکولی مانند PCR یا Real Time PCR به عنوان یک روش سریع و با حساسیت بالا و همچنین ایجاد آگاهی در جامعه، در کنار سایر عملکردهای سازمان دامپزشکی می تواند در کنترل بیماری، سیر نزولی و ریشه کنی آن مهم باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p2488379 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!