شناسایی مولفه های الگوی جذب و اثرگذاری دانش آموختگان مدیریت آموزش عالی در نظام حکمرانی آموزش عالی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

 هدف این پژوهش شناسایی مولفه های جذب و دانش آموختگان مدیریت آموزش عالی در نظام حکمرانی آموزش عالی در ایران است.

روش پژوهش

روش پژوهش حاضر  آمیخته(کیفی و کمی) است. جامعه آماری  پژوهش در بخش کیفی ، مدیران گروه  علوم تربیتی ، اساتید و خبرگان آموزش عالی و در بخش کمی، مدیران گروه علوم تربیتی و اساتید گروه علوم تربیتی دانشگاه های دولتی ایران بوده است. در بخش کیفی، 18 نفر با روش هدفمند و در بخش کمی، 155 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970)
انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها در بخش کیفی، مصاحبه های عمیق و غیرساختار یافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته  با ضریب پایایی، 92/. است. برای تجزیه و تحلیل  داده ها در بخش کیفی، داده ها با استفاده از روش میکروسکوپی (تحلیل خرد) در طی سه مرحله کد گذاری باز ، محوری و گزینشی و با کمک از نرم افزار MAXQDA2020  ودر بخش کمی با کمک از نرم افزار  SPSS  و Smart PLS استفاده شده است.

یافته ها

یافته های تحقیق بیانگر آنست که این مدل درقالب 27مقوله اصلی و 95 متغیر شامل سیاستگذاری جذب و به کارگیری دانش آموختگان و طراحی چند بعدی نظام جذب به عنوان هسته یا مقوله اصلی مدل؛ متغیرهای علی (عوامل سازمانی، عوامل فراسازمانی، آمادگی برای جذب و به کارگیری، شایستگی های درون فردی، شایستگی های شخصی و شایستگی های کارآفرینی)؛ متغیرهای زمینه ای (مسیولیت پذیری ، زمینه کاری، اسناد بالادستی)؛ شرایط مداخله گر (فرهنگ سازمانی  جذب ، عدالت سازمانی جذب)؛ مقولات راهبردی (نهادینه سازی سیستم مدیریت توانمندی های کارآفرینانه دانش آموختگان، طراحی فرایند مدیریت استعداد رفتار کارآفرینانه چندگانه و طراحی نظام تخصیص منابع) و نهایتا مقولات پیامدی (اشتغال زایی، ارزش آفرینی و مزیت رقابتی چندگانه، ایجاد تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی)قرار گرفت.

نتیجه گیری

باتوجه به این که دانشگاه مرکز ثقل کارآفرینی و  فعالیت دانشجویان و دانش آموختگان متخصص است و آنان بهتر از هرکس می توانند سیاست های جذب و اثرگذاری دانش آموختگان را تدوین کنند، بی توجهی به جذب و اثرگذاری آن ها باعث بی انگیزگی دانشجویان و دانش آموختگان می شود. از این رو سزاوار است که در جذب دانش آموختگان بیشتر سرمایه گذاری شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p2488622 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!