نرم افزار محاسبه ی زاویه ی کاب با استخراج انحنای ستون فقرات در تصاویر رادیوگرافی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

رایج ترین شاخص ارزیابی اسکولیوز زاویه ی کاب است که معمولا با استفاده از تصویرهای رادیوگرافی ستون فقرات اندازه گیری می شود؛ ولی، این اندازه گیری با روش دستی معایبی چون وابستگی به تجربه ی کاربر، تکرارپذیری پایین و پراکندگی مقادیر به دست آمده در آزمایش های مختلف دارد. هدف از این مطالعه، امکان سنجی ارایه ی یک نرم افزار برای رفع این مشکلات است.

روش ها

در این پژوهش، نرم افزاری با کمک ابزارهای پردازش تصویر، مدل سازی و هندسه ی تحلیلی برای محاسبه ی زاویه ی کاب با استفاده از تصاویر رادیوگرافی ستون فقرات ارایه شده است. انحنای ستون فقرات با استخراج ناحیه ی مربوط به ستون فقرات در تصویر پردازش شده و مدل سازی نقاط درون این ناحیه به دست می آید و زاویه ی کاب از روی این منحنی محاسبه می شود. برای ارزیابی الگوریتم از سی تصویر رادیوگرافی استفاده شد. اندازه گیری و مقایسه ی زاویه ی کاب از روی این تصاویر با روش مرسوم زیر نظر متخصص ارتوپدی مجرب، به همراه یک کاربر و با استفاده از الگوریتم پیشنهادی  انجام شد.

یافته ها

  اختلاف معناداری بین میانگین زاویه ی کاب گزارش شده توسط یک جراح خبره (º30/20 ± º95/53) و محاسبه شده با الگوریتم (º95/19 ± º41/56) وجود نداشت، اما همبستگی معناداری بین زاویه ی تخمین زده شده با کمک الگوریتم پیشنهادی و مقادیر مرجع (93 /0 = ضریب همبستگی) وجود داشت (8-10<P).

نتیجه گیری

روش های کامپیوتری می توانند در محاسبه ی زاویه ی کاب با استفاده از تصویر رادیوگرافی ستون فقرات و کاهش مشکلات مربوطه مفید باشند؛ ولی قبل از استفاده در محیط بالینی باید با استفاده از داده های بیشتری ارزیابی شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2489364 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!