تعیین عوامل محیطی موثر بر بیوآئروسل های هوابرد در بیمارستان با اسفاده از مدل های غیرخطی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به اثر چشمگیر عوامل محیطی و ساختاری بر غلظت بیوآیروسل ها در هوای درونی بیمارستان و همچنین توجه کمتر به تعیین این ارتباط که معمولا به صورت غیرخطی است، هدف از این مطالعه تعیین پراکندگی توزیع بیوآیروسل ها و عوامل محیطی موثر بر غلظت آن ها در هوای درونی بیمارستان با استفاده از شبکه ی عصبی مصنوعی بوده است.

روش ها

در این مطالعه غلظت بیوآیروسل ها با استفاده از روش غیرفعال و به مدت یک ساعت در ناحیه ی تنفسی انسان تعیین گردید. محیط کشت استفاده شده برای باکتری و قارچ به ترتیب تیپیکون سوی آگار سابورود دکستروز آگار بوده که در دماهای 15، 25 و 37 درجه، انکوبه گردید. متغیر مستقل شامل سه دسته متغیرهای ساختاری (تعداد تخت های بخش، ابعاد اتاق و ابعاد پنجره ها)، متغیرهای راهبری و مدیریت در بیمارستان (تعویض هوای بخش در هر ساعت) و متغیرهای آنالیزی (دمای انکوباسیون و نوع محیط کشت) بوده که اثر این متغیرها به وسیله ی شبکه ی عصبی مصنوعی با الگوریتم levenberg-marqut مدل سازی شد.

یافته ها

پیش بینی اثر عوامل نتایج این مطالعه نشان داد که پراکندگی بیوآیروسل ها در بخش های دیالیز و جراحی مردان بیشتر بوده است. همچنین شبکه ی عصبی مصنوعی توانایی مناسبی در پیش بینی اثر عوامل محیطی و ساختاری بیمارستان بر روی بیوآیروسل ها به خصوص قارچ ها داشته است؛ به طوری که حداکثر و حداقل غلظت باکتری ها و قارچ ها در داده های واقعی مشابه با داده های پیش بینی شده ی شبکه ی عصبی مصنوعی بوده است. افزون بر این، ضریب هم بستگی برای قارچ ها برابر با 0.95 بوده و میزان هم بستگی داده های واقعی و داده های پیش بینی شده توسط شبکه ی عصبی مصنوعی بالاتر از 0.92 بوده است.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج، شبکه عصبی مصنوعی می تواند روش مناسب و قابل اعتمادی جهت پیش بینی وابستگی غلظت بیوآیروسل ها به عوام محیطی و ساختاری بیمارستان باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2489365 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!