نقش اندیشکده ها در سیاست های امنیتی و خارجی ژاپن

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

اندیشکده‌های ژاپنی ‌مانند سایر کشورها نیز با دولت در پیوند نزدیک هستند و معمولا نقش اطلاع‌رسانی و تاثیرگذاری بر سیاست خارجی و امنیتی این کشور را بر عهده‌دارند.
نزدیک به نیمی از اندیشکده‌های موجود در ژاپن به‌جای تمرکز بر تاثیرگذاری بر سیاست‌های عمومی، به‌عنوان سازمان‌های انتفاعی، اغلب به‌عنوان وابسته به شرکت‌های بزرگ، ازجمله موسسه‌های مالی، فعالیت می‌کنند.
چالش‌های ناشی از ظهور چین، درک تهدید فزاینده در قبال کره شمالی و افزایش تنش‌ها در دریاهای چین شرقی و جنوبی سبب شده است تا درگیری اندیشکده‌های ژاپنی با مسایل بین‌المللی افزایش پیدا کند. درعین‌حال، تقاضا برای ارایه مشاوره و آگاهی‌رسانی از اندیشکده‌ها افزایش پیداکرده است. درنتیجه، این نهادها فرصت‌هایی را به‌دست آورده‌اند تا نظرات خود را در گفتمان عمومی معاصر در مورد سیاست خارجی و امنیتی ژاپن مطرح کنند.
حضور متخصصان روابط بین‌الملل و اندیشکده‌ها در ‌فرایند مشاوره و تدوین پیشنهاد و دستورالعمل در رابطه با تفسیر قانون اساسی در یکی از موضوعات بسیار حساس سیاسی ژاپن، یکی از مهم‌ترین نمودهای حضور اندیشکده‌های در سیاست این کشور است. درعین‌حال، این موضوع، امکانات و محدودیت‌های مشارکت اتاق فکر در سیاست خارجی و امنیتی ژاپن را نیز نشان داد.
اندیشکده‌های ژاپنی همچنان درصحنه بین‌المللی حرفی برای گفتن ندارند و در این زمینه نابالغ هستند. در سطح داخلی نیز هنوز این نهادها به‌عنوان یک بازوی مشورتی قوی واقعی در ‌فرایند سیاست‌گذاری امنیتی و خارجی این کشور عمل‌نکرده‌اند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2490329 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!