بررسی کیفیت زندگی سالمندان و ارتباط آن با وضعیت اقتصادی -اجتماعی در سنندج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

روند رو به رشد جمعیت سالمندان توجه به سلامت جسمی، اجتماعی، روانی و کیفیت زندگی آن ها را ضروری می سازد. ازاین رو مطالعه حاضر باهدف بررسی کیفیت زندگی سالمندان و ارتباط آن با وضعیت اقتصادی- اجتماعی در شهر سنندج انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه توصیفی به صورت مقطعی در سال 1398 بر روی 400 نفر از سالمندان شهر سنندج صورت گرفت. روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی استفاده شده و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ارزیابی کیفیت زندگی  SF-36 بود. داده ها از طریق نرم افزار 20 spss و با آزمون T مستقل و تحلیل واریانس تجزیه وتحلیل شدند.

 یافته ها

بالاترین و پایین ترین میانگین کیفیت زندگی در ابعاد سلامت روانی و به ترتیب در زیر مقیاس های عملکرد اجتماعی (14/68± 89/53) و عملکرد عاطفی (36/43± 28/39) بود. وضعیت اقتصادی - اجتماعی سالمندان با زیرمقیاس های کیفیت زندگی عملکرد جسمی (0/001>p)، اختلال عملکرد به خاطر سلامت جسمی (0/001>p)، درد جسمی (0/04=p)، عملکرد عاطفی (0/001>p) و نشاط و سرزندگی (0/001>p) ارتباط داشت. همچنین وضعیت تاهل (0/001>p)، اشتغال (0/001>p) و میزان درآمد (0/004=p) سالمندان با زیر مقیاس های کیفیت زندگی رابطه معنی داری داشت.

نتیجه گیری

بهبود کیفیت زندگی سالمندان نیازمند حمایت مادی و معنوی سازمان ها و موسسات دولتی و خصوصی است. با اختصاص حمایت های یارانه ای، ارتقا کیفیت محل های سکونت، فراگیر شدن بیمه های اجتماعی و بازنشستگی سالمندان و همچنین ایجاد برنامه های متنوع تفریحی و ورزشی می توان در راستای ارتقای وضعیت اقتصادی اجتماعی سالمندان و سطح کیفیت زندگی آن ها گام برداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
211 تا 223
لینک کوتاه:
magiran.com/p2490452 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!