اخلاق در نظریه فروید و مقایسه و نقد آن از منظر اسلام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

علم روانشناسی  نیاز به مطالعه اخلاق به عنوان یک بعد مهم شخصیت انسانی دارد. هدف تحقیق حاضر نقد مبانی اخلاقی نظریه فروید بر اساس اخلاق اسلامی است.

روش

روش مطالعه حاضر مروری است که با بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای و اینترنتی انجام شده است و منابع مرتبط با موضوع استخراج گردیده و مورد بررسی قرار گرفته است.

یافته ها

از نظر فروید، اخلاقیات نتیجه درونی سازی  ارزش های والدینی و اجتماعی و اموری  نسبی،  مردانه، غیرمنطقی  و غیر عقلانی  است. انسان از نظر اخلاقی خنثی است.  ملاک رفتار اخلاقی پیروی از استانداردهای اخلاقی والدین یا اجتماع است. در مقابل از نظر اسلام،  انسان از لحاظ اخلاقی خنثی نیست و فطرتی اخلاقی دارد.  بخشی از اخلاقیات از ناحیه فطرت و عقل  و بخش دیگر توسط  آموزه های دینی معرفی می شود.  اخلاق اسلامی مطلق است و تابع سلیقه افراد یا قراردادهای اجتماعی نیست. و مخاطب آن نوع انسان است.  قرب به خدا، ملاک ارزش گذاری رفتارهای اخلاقی است و برای رسیدن به این هدف، هم ظاهر رفتار و هم انگیزه ی فاعل آن رفتار، باید خوب و الهی باشند.

نتیجه گیری

مهم ترین نقدی که به دیدگاه اخلاقی فروید از منظر اخلاق اسلامی وارد است عبارت است از نادیده گرفتن ظرفیت های اخلاقی فطری  انسان، غیر عقلانی دانستن امور اخلاقی، نسبییت گزاره های اخلاقی، محدود کردن اخلاق به جنسیت مردانه و توجه به ظاهر رفتارهای اخلاقی و نادیده گرفتن قصد و نیت در شکل گیری رفتارهای اخلاقی.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2490785 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!