بررسی تجربی مقاومت به ضربه ترمیم های دندانی ساخته شده از نانو پودر زیرکونیای پایدارشده با اکسید ایتریم به کمک تکنولوژی CAD/CAM

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این تحقیق به بررسی تجربی مقاومت به ضربه تاج های دندانی ساخته شده توسط تکنولوژی CAD/CAM پرداخته شد. به منظور ساخت تاج های ترمیمی، ابتدا با استفاده از اسکنرهای داخل دهانی، فرآیند قالب گیری دیجیتال صورت پذیرفت. در ادامه، بعد از تهیه نانو پودر زیرکونیای پایدار شده با اکسید ایتریم (ییتریا) توسط روش سل-ژل، فرآیند پرس گرم و سرد در داخل قالب های قرصی شکل اعمال گردید. در-نهایت پس از عملیات فرزکاری 5 محوره و پخت در کوره، تست ضربه بر روی نمونه ها انجام و انرژی شکست محاسبه گردید. در این راستا، تاثیر درصد مولی ییتریا، زمان پخت در کوره و سرعت دورانی دستگاه فرز موردمطالعه قرار گرفت (باهدف بالا بردن مقاومت به ضربه تاج های ترمیمی و انتخاب روش ساخت مناسب). بر اساس نتایج به-دست آمده مشاهده گردید که با افزایش درصد ییتریا، میزان تخلخل (نسبت پوکی) تاج های ترمیمی افزایش یافت که این امر منجر به کاهش مقاومت به ضربه نمونه ها شد. در مورد تاثیر سرعت دورانی نیز مشاهده گردید که با افزایش این پارامتر، مقاومت به ضربه تاج های دندانی کاهش یافت. از منظر دمای پخت نیز، در محدوده دمایی °C 1300 تا °C 1500، بیشترین مقاومت به ضربه و یکپارچگی ریزساختاری حاصل گردید. بررسی الگوی ترک های ایجاد شده توسط تصاویر میکروسکوپ الکترونی عبوری نیز نشان داد که ترک های حاصله بسیار ریز و در محدوده 2/0-4/0 میکرون می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2491045 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!