مقایسه ترکیبات شیمیایی، فراسنجه های تولید گاز و گوارش پذیری گیاه خارشتر و یونجه خشک به روش های درون کیسه ای و آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از پژوهش حاضر، تعیین ارزش غذایی گیاه خارشتر با استفاده از روش های درون کیسه ای و تولید گاز و مقایسه آن با علف خشک یونجه بود. نمونه های علوفه به صورت دستی برداشت و ترکیب شیمیایی و فنولی آن طبق روش های توصیه شده آزمایشگاهی تعیین شد. هم چنین از روش های تولید گاز، کیسه های نایلونی و هضم سه مرحله ای آنزیمی برای تعیین ارزش غذایی نمونه ها استفاده شد. میزان ماده آلی، پروتیین خام و کلسیم خارشتر پایین تر از علف خشک یونجه بود (05/0<P)، درحالی که الیاف نامحلول در شوینده خنثی، الیاف نامحلول در شوینده اسیدی، لیگنین، خاکستر و فسفر گیاه خارشتر به طور معنی داری بیش تر بود (05/0<P). میزان کل ترکیبات فنولی، تانن کل، تانن متراکم و تانن قابل هیدرولیز گیاه خارشتر نیز بالاتر از علف خشک یونجه بود (05/0<P). بخش سریع تجزیه، کند تجزیه و نرخ ثابت تجزیه گیاه خارشتر و علف خشک یونجه اختلاف معنی داری نداشتند. اما، تجزیه پذیری موثر گیاه خارشتر از علف خشک یونجه کم تر بود (05/0<P). نرخ ثابت تولید گاز (c) گیاه خارشتر و علف خشک یونجه با یکدیگر مشابه بودند، با این حال، پتانسیل تولید گاز (b) آن از علف خشک یونجه کم تر بود (05/0<P). گوارش پذیری ماده آلی، انرژی قابل سوخت و ساز و انرژی خالص شیردهی نیز در گیاه خارشتر کم تر از علف خشک یونجه برآورد شد (05/0<P). براساس نتایج این پژوهش، گیاه خارشتر با ترکیب شیمیایی و فراسنجه های گوارش پذیری مناسب و هزینه تولید کم تر در مقایسه با علف خشک یونجه، امکان جایگزینی با بخشی از علوفه جیره شتر را دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
329 تا 339
لینک کوتاه:
magiran.com/p2491157 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!