بررسی پیامدهای کیفیت حسابرسی داخلی در پیشگیری از مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و مدیریت واقعی سود

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

در این تحقیق رابطه کیفیت واحد حسابرسی داخلی شرکت ها با مدیریت سود (مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و مدیریت واقعی سود) موردبررسی قرارگرفته است.

روش

پژوهش حاضر یک تحقیق توصیفی است که برای انجام آن داده های 179 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1391 تا 1398 به کار گرفته شده است. جهت آزمون فرضیه های این تحقیق از مدل های رگرسیونی و همبستگی چندگانه استفاده شده است.

یافته ها

بین کیفیت واحد حسابرسی داخلی با مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی رابطه منفی معنادار وجود دارد؛ اما بین کیفیت واحد حسابرسی داخلی با مدیریت واقعی سود (از طریق دست کاری هزینه های تولید، هزینه های اختیاری و جریان های نقد عملیاتی) رابطه معناداری مشاهده نگردید.

نتیجه گیری

با وجود الزام سازمان بورس مبنی بر استقرار واحد حسابرسی داخلی در شرکت ها، کیفیت این واحد هنوز به طور مطلوبی مانع از مدیریت سود نشده است. اگرچه با وضع قوانین و نظارت بیشتر از میزان مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی کاسته شده اما تغییری در مدیریت واقعی سود شرکت ها مشاهده نشده است.

دانش افزایی:

باتوجه به نوپا بودن واحدهای حسابرسی داخلی و ویژگی های محیطی کشورایران به عنوان یک کشور در حال توسعه و با اقتصاد نوظهور، حسابرسی داخلی و کیفیت کار این واحد ممکن است نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته دارای اثرات و نتایجی باشد که در این تحقیق به آن پرداخته می شود. همچنین در تحقیقات گذشته اثر کیفیت واحد حسابرسی داخلی شرکت ها بر مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و مدیریت واقعی سود مورد بررسی قرار نگرفته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p2491475 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!