تهیه روغن ساختار یافته سویا بر پایه وکس بره موم و امکان سنجی کاربرد آن به عنوان جایگزین شورتنینگ در کیک روغنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

در سال‏های اخیر، مطالعاتی در زمینه کاربرد اولیوژل‏های بر پایه وکس‏های کاندلیلا، زنبور عسل و سبوس برنج ‏ به عنوان جایگزینی برای شورتنینگ‏ها برای تولید کیک انجام شده است. هدف از مطالعه‏ی حاضر، استفاده از وکس استخراج شده از بره موم برای ساختار دهی روغن سویا و کاربرد اولیوژل تولیدی به عنوان جایگزین شورتنینگ در کیک می‏باشد.

مواد و روش ها: 

اولیوژل سویا بر پایه بره موم با غلظت های 2 و 4 درصد تهیه شد، غلظت بهینه بر مبنای آزمون های انجام گرفته (درصد به دام اندازی روغن، رنگ و پراکسید) تعیین گردید. اولیوژل تهیه شده با غلظت بهینه در سطوح 20، 40 و 50 درصد جایگزین شورتنینگ در تهیه کیک شد و آزمون های اندازه‏گیری بافت، عدد پراکسید، آزمون حسی و رنگ کیک بر روی نمونه های کیک انجام گرفت.

یافته ها : 

نتایج حاصل از آنالیز نمونه های اولیوژل نشان داد که اولیوژل 4% نسبت به اولیوژل 2% ظرفیت نگهداری روغن بهتری داشته و عدد پراکسید آن در طول زمان افزایش کمتری داشت. بنابراین از بین این دو نسبت اولیوژل 4% به عنوان نمونه بهینه انتخاب شد و در فرمولاسیون کیک مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که استفاده از اولیوژل در فرمولاسیون کیک تاثیر معنی داری در پایدارای اکسیداتیو، رنگ، بافت و اندیس تقارن نمونه های کیک داشت. بیشترین میزان مقبولیت به ترتیب مربوط به نمونه های حاوی 40 و 20 درصد اولیوژل بود.

نتیجه گیری

استفاده از اولیوژل بر پایه بره موم تاثیر منفی قابل ملاحظه‏ای بر ویژگی های کیفی و حسی کیک نداشت. بنابراین با توجه به در درسترس بودن بره موم و سهل بودن استحصال موم آن استفاده از اولیوژل بر پایه بره موم در فرمولاسیون کیک قابل توصیه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2491487 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!