تاثیر افزودن سطوح مختلف پودر زردچوبه (Curcuma longa) به جیره غذایی بر عملکرد رشد، خصوصیات لاشه و پارامترهای اقتصادی در جوجه‏ های گوشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی

استفاده از گیاه دارویی زرچوبه در جیره، می تواند اثرات مفیدی بر هضم و جذب خوراک و عملکرد رشد جوجه های گوشتی داشته باشد.

هدف

این تحقیق به منظور بررسی اثر سطوح مختلف زردچوبه در جیره بر افزایش وزن، خصوصیات لاشه و عملکرد اقتصادی جوجه های گوشتی انجام شد.

روش کار

به این منظور آزمایشی در قالب طرح کاملا تصادفی با3 تیمار (سطوح صفر، 25/0 و 5/0درصد زردچوبه) و 4 تکرار (هر پن شامل ده پرنده)، با استفاده از 120 قطعه جوجه یک روزه راس اجرا شد. وزن و خوراک مصرفی جوجه ها در روزهای 1، 10، 24، 28، 35 و 42 روزگی اندازه گیری و ضریب تبدیل خوراک در سنین 10، 24 و 42 روزگی و هزینه خوراک، نسبت هزینه خوراک به افزایش وزن بدن، شاخص تولید و بازده ناخالص اقتصادی برای سنین 28، 35 و 42 روزگی محاسبه گردید. در پایان دوره پرورش، یک قطعه پرنده از هر واحد آزمایشی (جمعا 4 پرنده از هر تیمار) به منظور تفکیک لاشه کشتار شدند و درصد اجزای لاشه و اندامهای داخلی نسبت به وزن زنده محاسبه گردید.

نتایج

یافته های این تحقیق نشان داد که افزودن زردچوبه تا سطح 5/0 درصد اثر معنی داری بر مصرف خوراک، افزایش وزن و ضریب تبدیل خوراک جوجه های گوشتی ندارد. وزن نسبی ماهیچه ‏های سینه و ران و وزن نسبی اندام‏های داخلی نیز تحت تاثیر تیمار غذایی قرار نگرفت اما درصد چربی لاشه در تیمارهای حاوی 25/0 و 5/0 درصد زردچوبه بطور معنی‏داری پایین‏تر از گروه شاهد بود (05/0>p). همچنین، افزودن 25/0 درصد زردچوبه موجب کاهش معنی دار بازده تولید در سن 28 روزگی و نیز بازده ناخالص اقتصادی نسبت به گروه شاهد شد (05/0>p).

نتیجه گیری نهایی

بر اساس نتایج این تحقیق می توان گفت که افزودن پودر زردچوبه در سطوح 25/0 و 5/0 درصد به جیره غذایی تاثیرمعنی‏ داری بر مصرف خوراک، افزایش وزن، خصوصیات لاشه یا عملکرد اقتصادی جوجه‏ های گوشتی نداشت و با وجود کاهش معنی ‏دار چربی لاشه در تیمارهای حاوی 25/0 و 5/0 درصد زردچوبه، با توجه به کاهش بازده ناخالص اقتصادی استفاده از آن در سطح تجاری توصیه نمی‏شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2492068 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!