تاثیر تمرین مقاومتی با و بدون محدودیت جریان خون بر شاخص ها و میکروپارتیکل های پلاکتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دیابت نوع (2T2DM) به دلیل نقص پلاکت‌ها با حوادث ترومبوتیکی همراه است. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر تمرین مقاومتی با و بدون محدودیت جریان خون بر شاخص‌ها و میکروپارتیکل‌های پلاکتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بود.

مواد و روش‌ها

در این مطالعه، 41 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 (3/9 ± 2/50 سال و شاخص توده بدنی 2/5 ± 0/31 کیلوگرم بر مترمربع) به‌صورت تصادفی در سه گروه تمرین مقاومتی با و بدون محدودیت جریان خون و کنترل تقسیم شدند. آزمودنی‌های گروه تمرین مقاومتی در دو هفته اول، دو هفته دوم، دو هفته سوم و دو هفته چهارم، 3 ست فعالیت بازکردن زانو را به‌ترتیب با شدت‌های 20، 40، 60 و 80 درصد یک تکرار بیشنیه و به‌ترتیب 20، 15، 12-10 و 6 تکرار در سه ست اجرا نمودند. آزمودنی‌های گروه تمرین مقاومتی با محدودیت جریان خون، پروتکل تمرین مقاومتی با محدودیت جریان خون را در چهار هفته اول و دوم به‌ترتیب با شدت 20 و 30 درصد 1RM در سه ست 15 تکراری اجرا نمودند. آزمودنی‌های گروه کنترل در این مدت هشت هفته زندگی عادی خود را دنبال نمودند. شاخص‌ها و فاکتورهای فعال‌کننده پلاکتی و فیبرینوژن یک روز قبل از دوره تمرین و 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرین اندازه‌گیری شدند.

نتایج

 تحلیل آماری داده‌ها تفاوت معنادار بین گروهی در شاخص‌های پلاکتی و CD61 نشان نداد (05/0>P). با این حال، در گروه تمرین مقاومتی بدون محدودیت جریان خون CD62P کاهش و CD41 افزایش بیشتری در مقایسه با گروه تمرین مقاومتی با محدودیت جریان خون داشتند (05/0<P). همچنین کاهش فیبرینوژن در گروه تمرین مقاومتی با محدودیت جریان خون به‌طور معناداری بیشتر از گروه تمرین مقاومتی بدون محدودیت جریان خون بود (05/0<P).

نتیجه‌گیری

بر اساس یافته‌های تحقیق حاضر می‌توان نتیجه‌گیری نمود که تمرین مقاومتی فعالیت پلاکتی در بیماران دیابتی نوع دو را بهبود می‌دهد و اینکه تمرین مقاومتی با شدت پایین‌تر و محدودیت جریان خون در مقایسه با تمرین مقاومتی با شدت بالاتر منجر به سازگاری‌های مشابهی می‌شود. بنابراین، تمرین مقاومتی سبک‌تر با محدودیت جریان خون می‌تواند تمرین ایمن‌تری برای بیماران دیابتی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p2492899 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!