افزایش اثر ضد قارچی نانو ذرات سلنیوم بیوسنتز شده با استفاده از آسپرژیلوس فومیگاتوس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 سنتزهای سبز (زیستی) به‏عنوان روش های جدید سنتز نانو ذرات با رویکردی ساده، زیست سازگار، بی خطر و اقتصادی می‏توانند جایگزین روش‏های شیمیایی و فیزیکی باشند. قارچ‏ها قادر به تبدیل برخی یون‏های سمی به اشکال کمتر سمی، از جمله نانو ذرات هستند. نانو ذرات با اندازه 1 تا 100 نانومتر دارای خواص کوانتومی منحصر به‌ فرد می‏باشند. امروزه معضلات مقاومت‏های دارویی در گونه‏ های مختلفی از قارچ‏ها دیده می‏شود. نانو ذرات سلنیوم (SeNPs) از موادی هستند که خاصیت ضد قارچی آنها گزارش شده است. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر ضد قارچی نانو ذرات سلنیوم بیوسنتز شده با استفاده از آسپرژیلوس فومیگاتوس بود.

مواد و روش‌ها

به این منظور SeNPs به کمک قارچ آسپرژیلوس فومیگاتوس با غلظت مشخص بیوسنتز شدند. حضور نانو ذرات با روش‌های مختلف از جمله UV-Vis، FT-IR، FE-SEM، EDX، XRD، DLS و Zeta potential اثبات شد. سپس تعیین حساسیت بر اساس حداقل غلظت بازدارندگی رشد به کمک تست Minimum Inhibitory Concentration (MIC)، بر روی سویه‏ های استاندارد قارچی تیمار شده با SeNPs انجام شد.

نتایج

 پس از تایید نتایج حاصل از بیوسنتز نانو ذرات، MIC برای ایتراکونازول و آمفوتریسین B علیه سویه‎ های استاندارد قارچی مورد مطالعه به‏ترتیب، 8 و 4 میکروگرم در میلی‏لیتر بود. در حالی که مقادیر MIC برای نمونه‏ های تیمار شده با SeNPs به 1 میکروگرم در میلی‏لیتر و کمتر از آن کاهش یافت.

نتیجه‌گیری

با توجه به ایجاد روند صعودی مقاومت قارچ‎های فرصت ‏طلب نسبت به داروهای ضد قارچی هدف، به کارگیری نانو ذرات سلنیوم زیستی حتی در غلظت‎های پایین نیز می‎تواند اثرات بازدارندگی مطلوبی بر روی رشد عوامل بیماریزای قارچی داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2492904 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!