بررسی قابلیت زنده مانی باکتری های پروبیوتیک در ماست های تولیدی استان مازندران در شرایط دستگاه گوارش شبیه سازی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

تولید غذاهای فرا سودمند، از دستاوردهای مهم در صنایع غذایی محسوب می شود و استفاده از این محصولات، همگرایی دو رویداد مهم در زندگی یعنی دریافت مواد مغذی از رژیم غذایی و ارتقای سلامت به طور همزمان، برای مصرف کنندگان را فراهم می نماید. این مطالعه با هدف راستی آزمایی وجود میکرو ارگانیسم ها و همچنین پایداری این میکرو ارگانیسم ها در شرایط گوارشی بدن به منظور بهره مندی از خواص مورد ادعای این محصولات، انجام پذیرفت.

مواد و روش ها:

 در این مطالعه تجربی، 14 نمونه ی ماست پروبیوتیک از سه کارخانه تولیدی در استان مازندران، در تابستان سال 1399 جمع آوری شد. روش اجرای آزمایشات شامل سه مرحله اصلی، تعیین قابلیت زیستی باکتری های پروبیوتیک در نمونه های ماست در طول زمان، سپس شبیه سازی شرایط دستگاه گوارش شامل تغییرات pH و مجاورت با پپسین و نمک های صفراوی و نهایتا بررسی مقاومت میکرو ارگانیسم ها پس از عبور از شرایط شبیه سازی معده و روده بود. آنالیز آماری داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS و با سطح اطمینان 05/0 درصد انجام شد.

یافته ها:

 در بررسی قابلیت زیستی باکتری های پروبیوتیک بفیدوباکتریوم و لاکتو باسیلوس در نمونه های مورد مطالعه، تفاوت معنی داری در میانگین کلنی ها، هم در هفته های مختلف و هم در سطوح مختلف pH مشاهده شد (0/05>P). اما، تعداد باکتری های پروبیوتیک در طول زمان و حتی پس از تحمل شرایط شبیه سازی شده ی گوارشی، در حد قابل قبول استاندارد، cfu/g 106، باقی مانده و کاهش قابل توجهی نداشتند.

استنتاج

مطابق نتایج این مطالعه، در صورت انتخاب سویه های (باکتری های پروبیوتیک) مقاوم به اسید و صفرا و هم چنین استفاده از شرایط محیطی مناسب، مصرف ماست های پروبیوتیک می تواند موجب بهره مندی از خواص باکتری های موجود در آن ها و در نتیجه ارتقای سلامت مصرف کنندگان گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2493403 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!