اثر عصاره گیاهان جینسینگ و چای سبز در مقایسه با داروی پومئول برولر بر پروتئین واکنشی C و آنزیم های کبدی موش های تغذیه شده با رژیم غذایی پرچرب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مطالعات زیادی در مورد اثرات عصاره گیاهان جینسینگ و چای سبز بر فاکتورهای التهابی و آنزیم های کبدی انجام شده است. این مطالعه به منظور تعیین اثر عصاره گیاهان جینسینگ و چای سبز در مقایسه با داروی پومیول برولر بر پروتیین واکنشی C(C-reactive protein: CRP) و آنزیم های آلکالین ترانسفراز و آسپارتات ترانسفراز موش های تغذیه شده با رژیم غذایی پرچرب انجام شد.

روش بررسی

در این مطالعه تجربی 42 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار به صورت تصادفی به 7 گروه 6 تایی شامل گروه کنترل دارای رژیم غذایی معمولی و شش گروه تجربی هایپرلیپیدمیک شده به مدت یک ماه توسط رژیم غذایی پرچرب تقسیم شدند. تیمار گروه ها به مدت 8 هفته و از طریق تزریق درون صفاقی انجام شد. گروه 1 و2 دریافت کننده mg/kg/day 5/77 و mg/kg/day 155 عصاره چای سبز؛ گروه 3 و 4 دریافت کننده mg/kg/day 103.3 و mg/kg/day 206.6 عصاره جینسینگ؛ گروه 5 دریافت کننده g/kg/day 0.16 داروی پومیول برولر و گروه 6 دریافت کننده غلظت های توام چای سبز mg/kg/day 155 و جینسینگ  mg/kg/day 206.6 بودند. در انتهای تیماردهی پارامترهای CRP و آنزیم های کبدی سنجش شد.

یافته ها

میانگین CRP در گروه های تیمار شده با عصاره چای سبز، عصاره جینسینگ و داروی پومیول برولرو در مقایسه با گروه کنترل کاهش آماری معنی داری نشان داد (P<0.05). میزان آنزیم های AST و ALT گروه های تیمار شده در مقایسه با گروه کنترل تفاوت آماری معنی داری نداشت.

نتیجه گیری

استفاده از عصاره گیاهان جینسینگ و چای سبز همانند داروی پومیول برولر به مدت هشت هفته موجب کاهش پروتیین واکنشی C می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2493772 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!