بررسی میزان فراوانی پاتولوژی نرمال در بیماران جراحی شده با تشخیص آپاندیسیت حاد در شهرستان جیرفت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آپاندیسیت حاد از جمله علل شایع جراحی شکمی می باشد که عمدتا بر اساس تشخیص بالینی و تصویربرداری این تشخیص مطرح و تصمیم به عمل جراحی آپاندکتومی گرفته می شود، اما در برخی موارد نتایج پس از عمل نشان می دهد که آپاندیسیت وجود نداشته است که به اصطلاح به آن آپاندکتومی منفی یا نرمال گفته می شود. این مطالعه با هدف بررسی میزان فراوانی پاتولوژی نرمال در بیماران جراحی شده با تشخیص آپاندیسیت حاد در بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان جیرفت انجام شد.

روش کار

این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع (توصیفی-تحلیلی) بود. 95 نفر از بیماران جراحی شده با تشخیص آپاندیسیت حاد در بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان جیرفت در سال 1397 که به روش سرشماری انتخاب و وارد مطالعه شدند. اطلاعات مورد نیاز از پرونده پزشکی بیماران استخراج شد و در چک لیست محقق ساخته ثبت گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی وآزمون تی مستقل و کای اسکویر، فیشر با نرم افزار آماری SPSS نسخه18 تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

5/48 درصد شرکت کنندگان مرد و 5/51 درصد زن بودند. در 9 بیمار (5/9 درصد) آپاندکتومی نرمال مشاهده گردید. توزیع فراوانی آپاندکتومی منفی بر اساس سن بیماران مورد بررسی تفاوت آماری معناداری داشت  و در سن 30 تا 50 سال شایعتر بود (027/0P=). سایر متغیرهای مورد بررسی ارتباطی با آپاندکتومی نرمال نداشتند.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آپاندکتومی نرمال در یک مورد از هر ده بیمار تحت عمل مشاهده می شود که نسبت به سایر آمار ارایه شده، نتایج مطلوب تری را در شهرستان جیرفت نشان می دهد. استفاده درست و منظم از روش های ارزیابی میتواند به طور قابل توجهی به کاهش نرخ آپاندیسکتومی منفی کمک کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2494024 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!