بررسی میزان ایمنی و آمادگی بیمارستان های استان گیلان در مقابله با حوادث و بلایا در سال 1400

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 ایمنی در برابر بلایا و حوادث یکی از اجزای اساسی برنامه ریزی آمادگی جهت مقابله با آن بوده و برای کنترل عوارض و یا به حداقل رساندن عواقب اثرات خطر انجام می گردد. هدف این پژوهش واکاوی میزان ایمنی بیمارستان های گیلان در مقابله با حوادث و بلایا می باشد.

مواد و روش‌ها

در این مطالعه مقطعی، توصیفی– تحلیلی، تمام بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی، سازمان تامین اجتماعی و مراکز خصوصی استان گیلان در سال 1400 که در مجموع 35 بیمارستان می‌باشد، از نظر میزان ایمنی و آمادگی مقابله با حوادث و یلایا ارزیابی گردید. داده‌ها با استفاده از چک لیست 150 سوالی ابزار استاندارد ملی (FHSI) گردآوری گردید و نتایج به صورت امتیاز در هر مولفه و امتیاز کلی، رتبه آمادگی، مقایسه با میانگین کلی استانی رتبه بندی و ارایه شد.

یافته‌ها

میانگین نسبی آمادگی در مواجهه با بلایا در بیمارستان های مورد مطالعه 66/65 درصد بود. 25 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه 36/62 درصد و 10 بیمارستان خصوصی و تحت پوشش تامین اجتماعی 89/73 درصد میزان آمادگی را دارا بودند . از 25 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 3بیمارستان در رتبه خوب، 17 بیمارستان در رتبه متوسط و 5 بیمارستان در رتبه بد آمادگی و از بیمارستان‌های خصوصی و تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی نیز 6بیمارستان رتبه خوب و2 بیمارستان رتبه متوسط  را کسب نمودند.

نتیجه‌گیری

بخش قابل ملاحظه ای از بیمارستان‌های استان گیلان هم جهت با سایر بیمارستان های کشور از آمادگی نامناسب در مواجهه با بلایا برخوردارند و توجه به ارتقاء آمادگی بیمارستانی در همه ابعاد آن جهت مقابله مناسب با حوادث و بلایا الزامی و ضروری می باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2494028 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!