بررسی میزان ابتلا به افسردگی در دستیاران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در دوران همه گیری بیماری کوید-19؛ یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیماری کووید 19 از شهر ووهان ، استان هوبی کشور چین آغاز شد و پس از مدت کوتاهی در سرتاسر کشور چین و بسیاری از کشورهای دیگر انتقال یافت. قرارگرفتن در محیط آلوده به ویروس کووید-19 باعث بروز اختلالات روانشناختی گستردهای از جمله اضطراب، افسردگی، استرس و مشکلات خواب در بسیاری از کادر درمانی بیمارستانها و دانشجویان شده است. به طور خاص دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی به دلیل فشار تحصیلی، قرار گرفتن در معرض عفونت و آلودگی، شب کاری و کمبود خواب فشار روانی قابل توجهی را در دوران کرونا تجربه کردند که سلامت روانی آنها را تحت تاثیر قرار داد, در طول همه گیری کرونا ویروس 2019 دانشجویان پزشکی از جمله دستیاران تخصص که دوران اموزشی خود را در بیمارستان ها طی میکردند و باید کشیک‌های طولانی را با دستمزدهای ناچیز را تحمل کنند، وضعیت را بغرنج‌ تر می‌کند. بر آن شدیم با توجه به اهمیت موضوع به بررسی میزان افسردگی و عوامل موثر بر افسردگی در میان دستیاران بیمارستان علی ابن ابیطالب و بیمارستان خاتم الانبیا زاهدان بپردازیم.

روش کار

این مطالعه از نوع مقطعی بوده و بصورت سرشماری از بین کلیه دانشجویان مقطع تخصص  با هر سن و جنسی که در دوران پاندمی کووید در بیمارستان های علی بن ابیطالب و  بیمارستان خاتم زاهدان در سه ماهه اخر سال 1400 , مشغول به فعالیت بودند انجام شد ,ابزار گردآوری اطلاعات جهت درجه بندی افسردگی  چک لیست و پرسشنامه همیلتون   بود و به بررسی فاکتورهایی از قبیل  جنسیت، سطح تحصیلات، محل اقامت، رشته تحصیلی، وضعیت تاهل، مراقبت مستقیم از بیماران کووید 19، بیمارستان محل اشتغال در ایجاد افسردگی در دستیاران پرداخته شد , داده های جمع اوری شده  توسط نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

یافته ها

این پژوهش به روش سر شماری بر روی تمام دستیاران مشغول به آموزش در  بیمارستان های آموزشی علی بن ابیطالب و خاتم الانبیا زاهدان  انجام شد, دستیاران در بازه سنی 29 تا 60 سال با میانگین(انحراف معیار) سنی 38/34 (866/5) سال وارد مطالعه شدند., که 33 نفر مرد و 47 نفر زن بودند ,نتایج تحقیق نشان می دهد که میانگین نمره افسردگی دستیاران برابر با 52/17 است که نشان از افسردگی متوسط در دستیاران می باشد , ارتباط معناداری بین مجرد بودن (p-value=0.011)  و مراقبت مستقیم از بیماران کووید-19 (p-value=0.003)   در افسردگی مشاهده شده است .

نتیجه گیری

نتایج پژوهش حاضر نشان از میزان شیوع بالای افسردگی در دستیاران در اپیدمی کووید بود و بالا بودن میزان افسردگی در دستیاران زن، دستیاران مجرد، دستیاران رشته تحصیلی زنان و زایمان، دستیاران غیر بومی و دستیاران دارای ارتباط مستقیم با بیماران کووید -19 برجسته تر است .

زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2494030 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!