بررسی ویژگی های فردی و عوامل اثرگذار بر تمایلات افشاگری تقلب درباره حسابداران (مطالعه موردی: حسابداران شاغل در بیمارستان های دولتی شیراز)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تقلب از مهم ترین عوامل زیان مالی در بخش های خصوصی و دولتی و یکی از دلایل کاهش اعتماد عمومی به دولت ها است. علی رغم وجود سازوکارهای گوناگون نظارتی، افشاگری هنوز هم متداول ترین روش کشف تقلب است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر ویژگی های فردی و عوامل اثرگذار بر تمایلات افشاگری تقلب است.

روش پژوهش: 

این پژوهش کاربردی و از نوع مطالعات پیمایشی، همبستگی و مقطعی است. جامعه آماری پژوهش، حسابداران بیمارستان های دولتی شیراز است که 141 نفر برای نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسش نامه و با تدوین سناریو است. فرضیه های پژوهش نیز با استفاده از تحلیل همبستگی و رگرسیون آزمون شده است.

یافته ها

یافته های پژوهش بیانگر معنی دار نبودن رابطه متغیر هزینه شخصی افشاگری با تمایل به افشاگری است. این یافته ها رابطه مثبت و معنی دار تمایل به افشاگری با چهار متغیر هنجارهای غیرعینی، نگرش درباره افشاگری، ویژگی شخصیتی فعال و دین داری را نشان می دهد. تجزیه وتحلیل بیشتر نتایج بیان کننده تایید نشدن فرضیه تمایل به افشاگری در حسابداران است. گفتنی است نتایج بررسی جداگانه نشان داد که حسابداران با وضعیت استخدامی رسمی تمایل به افشاگری داشته اند اما نمی توان نتیجه گرفت که حسابداران با وضعیت استخدامی پیمانی و قراردادی تمایل به افشاگری دارند. بین متغیرهای پژوهش در سطح های مختلف از متغیرهای جمعیت شناختی نیز تفاوت معنی داری مشاهده نشد.

نتیجه گیری

با توجه به تایید فرضیه های پژوهش مبنی بر تاثیر هنجارهای غیرعینی، نگرش درباره افشاگری، ویژگی شخصیتی فعال و دین داری بر تمایل به افشاگری و همچنین تمایل نداشتن حسابداران بیمارستان های دولتی به افشاگری در شرایط فعلی، تصویب قوانین و مقررات و ایجاد سازوکارهای اجرایی به منظور حمایت و تشویق افشاگران در جهت مبارزه با فساد و تقلب مالی امری ضروری است. در این زمینه، توجه بیشتر به آموزش اخلاق و برنامه های فرهنگی و دینی نیز سودمند خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p2495276 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!