ارائه مدل مرتبط با عناصر موثر محیط درون فروشگاهی بر احساسات مصرف کنندگان و خرید تفننی با رویکرد آینده پژوهی در صنعت خرده فروشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

این پژوهش متمرکز بر آینده خرده فروشی با شناخت رفتارهای محتمل مصرف کنندگان در محیط درون فروشگاهی با رویکرد دیده بانی آینده است.

هدف

هدف این مقاله بررسی مدلی با رویکرد آینده پژوهی است که چهار عنصر محیط فروشگاهی (موسیقی، نورپردازی، کارکنان و طرح بندی) و دو ویژگی فردی (گرایش به لذت بردن از خرید و گرایش به خرید تفننی) در آن از طریق احساس مثبت و منفی بر رفتار خرید تفننی تاثیر گذاشته و شخص را مجبور به انجام آن خرید می کنند و مشخص می کند که در اثر ترکیب این عناصر رفتارهای محتمل مصرف کننده چگونه خواهد بود که می تواند اساس موفقیت صنعت خرده فروشی در آینده را تشکیل دهد.

روش

داده های مورد نیاز با استفاده از یک پرسشنامه استاندارد شده که به 385 خریدار فروشگاه های زنجیره ای رفاه در سطح شهر تهران داده شد، گردآوری گردید. روایی با استفاده از روایی محتوایی، تحلیل عاملی تاییدی و نیز پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ آزمون شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری، از نرم افزار آماری پی ال اس نسخه 3 استفاده شده است.

یافته ها

در مدل ساختاری آزمایش شده با پی ال اس، محققان دریافته اند که محیط فروشگاه از طریق تاثیر مثبت و ایجاد انگیزه موجب خرید تفننی می شود.

نتیجه گیری

نتایج نشان داده اند که متغیرهای شخصیت از طریق تاثیر منفی و ایجاد انگیزه بر خرید تفننی تاثیر می گذارند. همچنین مشخص شد که طرح بندی مهمترین عامل اثرگذار بر خرید تفننی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2495459 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!