بررسی عکس العمل ذخیره کربن به شاخص های مختلف غنا و تنوع کارکردی در تیمار-های مختلف بیولوژیکی (مطالعه موردی: حوضه آبخیز ارنگه، استان البرز)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

جوامع یا اکوسیستم هایی که دارای تنوع زیستی بیشتری هستند، دارای سطوح بالاتری از کارکرد و خدمات اکوسیستمی نیز هستند؛ لذا ارتباط تنوع کارکرد و پایداری جوامع گیاهی از موارد ضروری برای پیش بینی کارکرد اکوسیستم است . هدف از تحقیق حاضر ارتباط بین ذخایر کربن (به عنوان کارکرد اکوسیستم) و شاخص ‏های مختلف تنوع گونه ای و کارکردی و همچنین اثرات اقدامات بیولوژیکی و مکانیکی بر روی مولفه های پوشش گیاهی و خاک است. بدین اینمنظور حوضه آبخیز ارنگه با مساحت 53/10098 هکتار در استان البرز انتخاب شد. اقدامات بیولوژیکی مطالعه شده در این پژوهش به ترتیب شامل کپه کاری، بذرپاشی، قرق و مدیریت چرا بودند و هم چنین یک سایت شاهد انتخاب شد. شاخص های تنوع کارکردی مورد مطالعه در منطقه نمونه برداری شامل شاخص رایو، چندوجهی محدب، یکنواختی کارکرد، واگرایی کارکرد و غنای کارکرد بودند. نمونه برداری از پوشش گیاهی در فصل رویش منطقه در اردیبهشت و خرداد سال 1393 به روش سیستماتیک- تصادفی در 800 پلات 1 مترمربعی در امتداد 80 ترانسکت 100 متری با توجه به گونه های موجود در منطقه انجام گردید. در طول هر ترانسکت تعداد دو نمونه خاک در تیمارهای مختلف مناطق احیاء و شاهد از دو عمق 0-15 و 15-30 سانتی متری در مجموع برداشت گردید. شاخص های غنا و تنوع گونه ای و شاخص های تنوع کارکردی با استفاده از نرم افزار Fdiversity محاسبه شد. هم چنین برای بررسی ارتباط بین ذخایر کربن شاخص های غنا و تنوع گونه ای و کارکردی از رگرسیون خطی چندمتغیره استفاده شد. نتایج آنالیز رگرسیون چندمتغیره حاکی از آن بود که بیشترین R2 مربوط به کربن بیومس به میزان 72/0 بود و متغیر های تاثیرگذار بر آن، یکنواختی کارکرد و غنای گونه ای بودند. هم چنین شاخص های رایو، یکنواختی، شانون و تنوع کارکردی در کربن کل اکوسیتم تاثیرگذار بودند. نتایج این تحقیق می تواند در ارزش گذاری اقتصادی غیرمستقیم تنوع از طریق ارزش گذاری کربن کاربرد داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2496254 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!