یک روش راحت و سریع برای ارزیابی کیفیت تصویر سی تی اسکن سه فازی کبد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

برخی از بیماران نیاز به سی تی دینامیک کبدی دوره ای دارند. یک تصویر بی کیفیت، باعث تکرار می شود که افزون بر پرتوگیری غیرضروری بیمار، برای پرسنل و بیمار بسیار وقت گیر است و افزون برآن برای مرکز از لحاظ زمان و هزینه مقرون به صرفه نیست. این مطالعه با هدف تعیین همبستگی بین کیفیت تصویر و واحد-هانسفیلد کبد و عروق آن در فاز شریانی و وریدی به منظور تعیین محدوده قابل قبول واحد-هانسفیلد برای تصاویر سی-تی کبدی برای تولید تصاویر با کیفیت بالا انجام شد.

روش بررسی

کیفیت 146 تصویر سی تی در بیمارستان نمازی شیراز از شهریور 1398 تا مرداد 1400 به صورت مقطعی بررسی شد. ابتدا ارزیابی کیفی توسط دو متخصص رادیولوژی با تجربه انجام شد. آنها کیفیت تصویر را در سه گروه دسته بندی کردند. سپس ارزیابی کمی تصاویر، با استفاده از واحد هانسفیلد نواحی آیورت، ورید کبدی، ورید باب اصلی، لوب قدامی راست، راست خلفی و چپ کبد در فاز شریانی و وریدی انجام شد.

یافته ها: 

براساس نتایج ارزیابی کیفی تصاویر سی تی اسکن های تری فازی، 6/59% کیفیت خوب، 8/17% کیفیت قابل قبول و 6/22% کیفیت ضعیف داشتند. بین کیفیت تصاویر و واحد هانسفیلد در فاز شریانی رابطه معناداری وجود داشت (005/0>P). بین واحد هانسفیلد ورید باب، بخش قدامی راست و خلفی کبد در فاز وریدی ارتباط معنا داری مشاهده گردید (03/0>P).

نتیجه گیری: 

در یک سی تی سه فازی با کیفیت بالا، واحد هانسفیلد قسمت های مختلف در فاز شریانی به صورت زیر می باشد، آیورت 78±310، ورید باب 40±150، ورید کبدی 7±44، بخش های جانبی راست خلفی و قدامی و چپ کبد 11±77، 7±77 و 12±78 واحد هانسفیلد. ورید باب، ورید کبدی و بخش های خلفی و قدامی راست کبد در فاز وریدی باید به ترتیب 27±155، 30±167، 19±111، 16±112 باشند. از این مقادیر می توان به عنوان معیاری برای تصاویر با کیفیت استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
448 تا 453
لینک کوتاه:
magiran.com/p2496399 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!