بررسی اثر ضدمیکروبی اسانس گیاه مورد بر روی سویه استاندارد H37Rv و ایزوله های بالینی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

استافیلوکوکوس اوریوس یکی از شایعترین عوامل بیماریزای بیمارستانی به شمار می رود که می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از عفونتها مانند عفونت ادراری شود. این باکتری قادر به تشکیل بیوفیلم می باشد که منجر به بروز عفونتهای عودشونده و مزمن می شود. استافیلوکوکوس اوریوس از توانایی باالیی جهت کسب مقاومت نسبت به طیف وسیعی از آنتی بیوتیکها مانند متی سیلین، ونکومایسین، آمینوگلیکوزیدها و... برخوردار می باشد که این امر منجر به ظهور سویه های مقاوم به چند دارو می شود و درمان عفونتهای حاصل از این باکتریها را با سختی مواجه می کند. هدف این مطالعه تعیین فراوانی agr تایپهای مختلف و مقاومت نسبت به آمینوگلیکوزیدها در میان سویه های استافیلوکوکوس اوریوس مولد بیوفیلم جداسازی شده از بیماران مبتال به عفونت ادراری در اصفهان بود.

مواد و روش ها

در طی سال 1396 ،در مجموع 119 سویه مشکوک به استافیلوکوکوس اوریوس جداسازی شده از بیماران مبتال به عفونت ادراری از آزمایشگاه یک بیمارستان مرجع در اصفهان جمع آوری و با استفاده از پرایمرهای اختصاصی ژن nucA مورد تایید قرار گرفتند. جهت بررسی توانایی تولید بیوفیلم سویه ها از آزمونهای کیفی ژلوز قرمز کنگو و کمی میکروتیتر پلیت استفاده گردید و مقاومت سویه های مولد بیوفیلم نسبت به 8 آنتی بیوتیک مختلف به روش انتشار دیسک و بر اساس دستورالعملهای CLSI تعیین گردید. حضور ژنهای مختلف مقاومت نسبت به آمینوگلیکوزیدها و همچنین agr تایپهای مختلف در میان سویه ها به ترتیب با استفاده از آزمونهای PCR جداگانه و PCR-multiplex مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

تمامی 119 سویه جداسازی شده به عنوان سویه های استافیلوکوکوس اوریوس مورد تایید قرار گرفتند و با استفاده از آزمونهای کیفی ژلوز قرمز کنگو و کمی میکروتیتر پلیت، 78 سویه)66 درصد(قادر به تولید بیوفیلم قوی و متوسط بودند که در این میان 12 درصد سویه ها به عنوان مولد اسالیم شناسایی شدند. نتایج حاصل از آزمون تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی نشان داد که 43، 35 ،36 ،73 ،32 ،41 ،46 و 43 درصد سویه ها به ترتیب نسبت به سفوکسی تین، جنتامایسین، کانامایسین، استرپتومایسین، آمیکاسین، توبرامایسین، آزیترومایسین و اریترومایسین مقاوم بودند. عالوه بر این، 44 ،32 و 17 درصد سویه ها به ترتیب واجد ژنهای agr لوکوس واجد بیوفیلم مولد های سویه درصد 40 ،دیگر طرف از. بودند aph(3')-IIIa و ant(6)-Ia ،aac(6')-Ie-aph(2'')-Ia نبودند و agr تایپ I فراوانترین تایپ در میان سویه ها بود.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر موید شیوع باالی سویه های استافیلوکوکوس اوریوس مولد بیوفیلم و مقاوم به آنتی بیوتیک در میان بیماران در بیمارستان مورد مطالعه در اصفهان می باشد که انتشار این سویه ها تهدید بزرگی برای سالمت جامعه محسوب می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2496666 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!