بررسی فعالیت ضدباکتریایی عصاره متانولی برگ سنجد بر انتروباکتر آئروژنز، سودوموناس آئروژینوزا، استرپتوکوکوس پیوژنز و باسیلوس سرئوس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین یک باکتری بیماریزای فرصت طلب مرتبط با عفونتهای بیمارستانی و اکتسابی از جامعه است که باعث مرگ و میر بیماران به میزان قابل توجهی می شود. این باکتریها از توانایی باالیی برای کسب عناصر ژنتیکی متحرک مانند باکتریوفاژها از طریق پدیده انتقال افقی ژن برخوردار می باشند. باکتریوفاژها می توانند از طریق فرآیند تبدیل فاژی سویه های غیربیماریزا را به سویه های بیماریزا تبدیل نمایند که آنها را قادر به تولید عوامل حدت مختلفی از قبیل بتا-الیزین، استافیلوکیناز، انتروتوکسینها، 1-TSST ،لیپاز، اکسفولیاتیو توکسین A و پنتون-ولنتاین لوکوسیدین می کند. این مطالعه با هدف تعیین حضور پروفاژ تایپهای مختلف و ژنهای رمزکننده هموالیزین و استافیلوکیناز در میان سویه های استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین جداسازی شده از بیماران در تهران به انجام رسیده است.

مواد و روش ها

در طی سال 1396 ،در مجموع 50 جدایه مشکوک به استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین از نمونه های بیماران در دو بیمارستان مرجع در شهر تهران جمع آوری شدند. تمامی سویه ها با استفاده از پرایمرهای اختصاصی ژن nucA مورد شناسایی قرار گرفتند و مقاومت سویه ها نسبت به متی سیلین با استفاده از ترکیبی از روش انتشار از دیسک بر اساس دستورالعملهای CLSI و آزمون PCR با پرایمرهای اختصاصی ژن mecA تعیین گردید. به منظور پروفاژ تایپنیگ سویه ها از آزمون -multiplex PCR استفاده گردید و تمامی سویه های استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین جهت تعیین وجود ژنهای حدت hlb و sak مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها

تمامی 50 جدایه جمع آوری شده از بیماران در دو بیمارستان مرجع به عنوان سویه های استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین مورد تایید قرار گرفتند. به استثناء پروفاژ تایپهای SGD و SGL ،تمامی پروفاژ تایپها در میان سویه ها شناسایی شدند که در این میان تایپ SGF و ساب تایپهای SGFa و SGFb در تمامی سویه ها حاضر بودند و فراوانی پروفاژ تایپهای SGA و SGB نیز به ترتیب محدود به 16 و 64 درصد سویه ها بود. عالوه بر این، 4 الگوی پروفاژی نیز در میان سویه ها تعیین گردید که الگوی پروفاژی شماره 3 (مشتمل بر پروفاژ تایپهای SGB ،SGF ،SGFa و SGFb) غالب ترین الگوی شناسایی شده بود. همچنین، 100 و 82 درصد سویه های استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین به ترتیب واجد ژنهای hlb و sak بودند.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان دهنده فراوانی باالی پروفاژ تایپها و ژنهای عوامل حدت در میان سویه های استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین در بیمارستانهای مورد مطالعه است. این سویه ها از پتانسیل باالیی جهت تولید طیف وسیعی از عوامل حدت و متعاقبا ایجاد بیماریهای مختلف برخوردار می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2496668 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!