تاثیر خاک تونسیل بر کاهش مقدار پاتولین در آب سیب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

پاتولین مایکوتوکسینی است که بوسیله گونه های مختلفی از قارچها بویژه Penicillium و Aspergillus تولید می شود. اکثر این قارچها روی میوه های فاسد شده به ویژه سیب، گلابی، انگور و هلو رشد می کنند. استاندارد جهانی حضور این ماده در آب سیب و سایر آبمیوه ها درحدود ppb 50 می باشد. اندازه گیری مقدار این مایکوتوکسین از این لحاظ مهم است که پاتولین طیف گسترده ای از سمیت دارد، از جمله سرطانزایی که می تواند اثر سویی بر سلامتی داشته باشد. باتوجه به ثبات مولکول، مقدار قابل توجهی از پاتولین در محصولات سیب همچنان حضور دارد. تحقیقات بر روی خواص درمانی سیب و محصولات آن به دلیل ویژگی های درمانی آن و افزایش محبوبیت در میان مصرف کنندگان افزایش یافته است. در این میان نگرانی از آلودگی سیب ها به سم پاتولین باعث افزایش نظارت بر روند تولید محصولات و استفاده از روش های مناسب برای کاهش این سم شده است. هدف از این تحقیق بررسی کاهش میزان پاتولین در آب سیب توسط خاک معدنی و ارزان قیمت تونسیل می باشد.

مواد و روش ها

به منظور بررسی کاهش میزان پاتولین در نمونه های مورد بررسی، خاک تونسیل با مقادیر 1، 2 و 5 گرم در لیتر در زمان های 5، 15 و 30 دقیقه در دمای اتاق به آب سیب اضافه گردید و کاهش مقدار سم پاتولین با استفاده از روش HPLC مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

نتایج به خوبی نشان داد که خاک تونسیل به عنوان یک جاذب با داشتن قابلیت جذب سطحی بالا مقدار پاتولین را بصورت خوبی کاهش می دهد. با افزایش غلظت خاک تونسیل و زمان تاثیر آن، مقدار پاتولین در آب سیب کاهش قابل ملاحظه ای داشته و به نزدیک صفر می رسد. نتایج حاصل از استفاده از تونسیل با مقادیر 1، 2 و 5 گرم در لیتر با زمان های تاثیر 5، 15 و 30 دقیقه نشان می دهد که با استفاده از کمترین مقدار تونسیل (1گرم در لیتر) با کمترین زمان تاثیر (5 دقیقه) مقدار پاتولین به کمتر از نصف آن کاهش می یابد.

نتیجه گیری کلی: 

پس ازانجام آزمایش های ذکرشده و بررسی نتیجه به دست آمده از دستگاهHPLC ، نتیجه می گیریم که خاک تونسیل توانایی جذب پاتولین آب سیب را دارد و نسبت به مقدار و مدت زمان استفاده توانایی آن افزایش می باید. بطورکلی، می توان به کمک روش ذکرشده در این گزارش به طور ساده و دقیق مقدار پاتولین را در آب سیب تعیین کرد. این روش در کارخانجات تولیدکننده آبمیوه برای کاهش میزان پاتولین و نشان دادن کیفیت جاری آب سیب از نظر مقدار پاتولین توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p2497339 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!