کنترل کننده تطبیقی عصبی- فازی و مبدل منبع امپدانسی به منظور کنترل توان شبکه هیبریدی متشکل از ژنراتور القایی دو سو تغذیه و سلول خورشیدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه، ژنراتورهای القایی دو سو تغذیه و سلول‌های خورشیدی به طور گسترده‌ای در صنایع مختلف و نیروگاه‌های بادی در حال استفاده هستند که هر کدام با استفاده از روش‌های کنترلی مختلفی مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند. در میان روش‌های ارایه‌شده به منظور کنترل DFIG، روش کنترل مستقیم توان بیشتر مورد توجه بوده است. استفاده از این روش به دلیل مزایایی همانند مقاومت در برابر تغییر پارامترها، پاسخ دینامیکی سریع، عدم وجود مدار کنترل جریان، افزایش قابلیت اطمینان و کاهش پیچیدگی سیستم، در مقایسه با سایر روش‌های کنترلی دارای برتری‌های نسبی بوده است. هرچند نوسانات توان، گشتاور زیاد، فرکانس سوییچینگ بالا و عملکرد ضعیف در توان‌های پایین، از جمله معایب این روش کنترلی هستند. از سوی دیگر در میان روش‌های کنترل سلول‌های خورشیدی، مدل کنترلی منبع امپدانسی Z بسیار مورد توجه پژوهشگران و بهره‌برداران قرار گرفته است. هر کدام از این روش‌ها به طور جداگانه، بسیار مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. در پژوهش حاضر، جهت کنترل ساختار شبکه هیبریدی، ساختار کنترل پیشنهادی متشکل از مدل منبع امپدانسی Z و سیستم کنترلی تطبیقی عصبی- فازی برای بهبود عملکرد سیستم پیشنهاد داده می‌شود که دارای ساختار ساده و دقت کنترلی بالا است، نسبت به تغییرات سیستم مقاوم بوده و می‌تواند با صرف هزینه پایین و در محیط زمان واقعی پیاده‌سازی شود. به منظور تایید کارایی و برتری این روش کنترلی، سناریوهای مختلفی در نظر گرفته شده و با روش دیگری نیز مقایسه شده است. نتایج شبیه‌سازی نشان‌دهنده کاهش قابل توجه نوسانات توان و ولتاژ، افزایش دامنه ولتاژ، گشتاور و جریان ژنراتور و همچنین افزایش قابلیت اطمینان سیستم بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
171 تا 183
لینک کوتاه:
magiran.com/p2498224 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!