مقایسه الگوریتم های مختلف درخت تصمیم برای طبقه بندی ابتلا به رتینوپاتی در یزد، ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

دیابت یکی از شایع ترین بیماری های ناشی از اختلالات متابولیک ناشی از اختلال در ترشح یا عملکرد انسولین است. شیوع دیابت به سرعت در حال افزایش است.هدف از این مطالعه بررسی عملکرد الگوریتم های  مختلف  درخت تصمیم در تشخیص رتینوپاتی دیابتی با استفاده از داده های بیماران دیابتی مراجعه کننده به مرکز تحقیقات دیابت یزد از سال 1390 بود.در مجموع 2613 بیمار مراجعه کننده به مرکز تحقیقات و درمان شهر یزد در مرحله اول اطلاعات دموگرافیک دریافت و سپس توسط تیم پرستاری مورد آزمایش قرار گرفتند و فرم اطلاعات بیمار توسط پرستار مربوطه تکمیل شد.

روش

این مطالعه از نوع تحلیلی و مقطعی بود. برای پردازش و مدل سازی داده ها از نرم افزار SPSS MODELER V 18.0 استفاده شد و شاخص های توصیفی میانگین، حالت، میانه، واریانس، درصد فراوانی، درصد داده های از دست رفته مشاهده شد و چهار مدل تشخیصی CHAID، درخت طبقه بندی و رگرسیون (C&R) ، QUEST و C5.0 مشاهده و مقایسه شدند. عملکرد این چهار مدل با استفاده از سه معیار آماری دقت (accuracy)، حساسیت (sensitivity) و ویژگی (specificity) ارزیابی شد. برای مقایسه دقیق تر مدل ها از نمودار Gains chart استفاده شد.

یافته ها

در این مطالعه از بین کل متغیرهای دموگرافیک و بالینی، متغیرهایی مانند BMI، مدت بیماری، نوع داروی مصرفی، سن، فشار خون بالا، جنسیت، کلسترول، هموگلوبین A1c در مدل نهایی به عنوان متغیرهای وابسته با متغیرمستقل رتینوپاتی بررسی شد و بر اساس معیارهای به دست آمده در مدل CART دقت (71/75)، حساسیت (75/60)، ویژگی (57/14) و در مدل QUEST دقت (84/65)، حساسیت (65/86)، ویژگی (65/76) و در مدل CHAID دقت (69/33). حساسیت (67/35)، ویژگی (76/81) و همچنین در مدل CHAID  دقت (73/27)، حساسیت (79/65)، ویژگی (49/05) را نشان داد.

نتیجه گیری: 

الگوریتم CHAID بر اساس معیارهای دقت، حساسیت، ویژگی و همچنین مقایسه نمودار GAINS برای چهار الگوریتم عملکرد بهتری را نشان داد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
158 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p2498913 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!