مقایسه کیفیت زندگی معتادان شرکت کننده در جلسات گروهی معتادان گمنام یا جامعه درمانی و یا دریافت کننده متادون درمانی در مشهد در سال 1392

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیماری ها و اختلالات مزمن و طولانی مدت مانند اعتیاد می تواند زندگی مبتلایان را با بحران مواجه کرده و کیفیت زندگی آنها را کاهش دهد. بنابراین، در این مطالعه تصمیم گرفتیم کیفیت زندگی افراد مبتلا به اختلالات مصرف مواد (SUD) را که تحت درمان با جلسات معتادان گمنام، اجتماع درمان مدار یا متادون درمانی قرار گرفتند، مقایسه کنیم.

روش کار

این مطالعه همگروهی بر روی بیماران سم زدایی شده شرکت کننده در سه گروه معتادان گمنام، اجتماع درمان مدار و کلینیک های متادون درمانی انجام شد. کیفیت زندگی آزمودنی ها در ابتدا و 1.5 ماه پس از شروع درمان با پرسشنامه SF36 اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی (میانگین (SD)، فراوانی (%))، آنالیز واریانس، آزمون تی زوجی، کای دو و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. داده ها در نرم افزار SPSS19 در سطح معنی داری 0.05 P< مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها:

 در مجموع 81 بیمار در سه گروه 27 نفری وارد مطالعه شدند. میانگین ± انحراف معیار سن 8/49±34/77 سال، سالهای مصرف 2/87±7/48، فراوانی مصرف روزانه2/14±3/85 و دفعات قطع مصرف 10/56±7/02 به دست آمد. از میان افرادی که در این مطالعه شرکت کردند، 57.5 درصد دارای تحصیلات متوسطه یا بالاتر بودند. 50.6 درصد شغل آزاد داشتند و 14.9 درصد بیکار بودند. میانگین (SD) نمره کیفیت زندگی در بین افراد مبتلا به SUD شرکت کننده در جلسات گروه معتادان گمنام (85.7) و اجتماع درمان مدار (73.3)، 1.5 ماه پس از شروع جلسات به طور معناداری افزایش یافت.(P <0.001).

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه حاکی از آن است که جلسات گروهی معتادان گمنام و اجتماع درمان مدار، در بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به SUD موثر است. با این حال، این تاثیر در کسانی که در جلسات معتادان گمنام شرکت می کردند بیشتر بود. بنابراین پیشنهاد می شود افراد مبتلا به SUD در این جلسات شرکت کنند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
165 تا 174
لینک کوتاه:
magiran.com/p2498914 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!