آثار متقابل پارامترهای اجتماعی و عوامل زیست محیطی در سودآوری و ارزش آفرینی اقتصادی: نقش واسطه ای نسبت های مالی و عوامل پایداری شرکت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

در کنار رشد و توسعه زنجیره های تامین مدیریت جریان های مالی و افزایش اثربخشیآنها سبب ایجاد پایداری و کارآمدی سیستم ها و رویه ها خواهد شد. برای ارزش آفرینی شرکت توجه به متغیرهای قابل و غیرقابل کنترل احساس می شود. هدف ما بررسی آثار عوامل اجتماعی و زیست محیطی بر ارزش آفرینی زنجیره (تولید و بازیافت قطعات پلیمری) هست که نقش کلیدی نسبت های مالی نیز بررسی شده است.

روش

پژوهش پیشرو مبتنی بر مدلسازی ریاضی از نوع کمی، کاربردی بوده وهمزمان بخشهای اجتماعی، زیست محیطی و جریان های مالی برای بهبود ارزش اقتصادی مدلسازی می شوند. استفاده از الگوریتم فرا ابتکاری ترکیبی ممتیک که حاصل ترکیب دو الگوریتم ژنتیک و شبیه سازی تبرید است، در دستور کاربوده و پارامترهای تحلیل مالی شامل نسبت جاری، نسبت آنی، نسبت های بدهی به حقوق صاحبان سهام، حاشیه سود خالص، نسبت وجه نقد و نرخ بازگشت سرمایه بررسی می شوند.

یافته ها

نتایج نشان می دهند، توجه به متغیرهای مالی و اهداف مرتبط به آنها به افزایش سودآوری منجر شده و دستیابی به ارزشهای آتی محقق می شود. بالطبع تحقق ارزش افزوده نگرش به فاکتورهای اجتماعی و عوامل زیست محیطی را هم بهبود بخشیده وتقویت می نماید.

نتیجه گیری

برمبنای یافته های پژوهش به این نتیجه می رسیم که اگر شرکت ها علاوه بر توجه داشتن به موضوع سودآوری، مسایل اجتماعی و عوامل زیست محیطی را نیز درنظر داشته باشند، از طریق ایفای مسیولیت های اجتماعی و رسالت حفظ محیط زیست به مشروعیت مضاعف دست یافته و افشای آن به بهبود سودآوری و نهایتا افزایش ارزش اقتصادی منجر می شود.

دانش افزایی:

دستاوردی که این مطالعه با توجه به سطوح و ابعاد درنظرگرفته شده شامل تولید کننده، مراکز جمع آوری در قالب تامین کننده ومراکز توزیع برای مدلسازی شبکه زنجیره تامین داشته است، همزمان ابعاد مالی و عملیاتی در کنار نگرانی های اجتماعی و زیست محیطی درچارچوبی با نگرش کلگرا و سیستمی بررسی شده و ارایه چنین رویکردی یکپارچه به عنوان نوآوری تحقیق تلقی می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
179 تا 205
لینک کوتاه:
magiran.com/p2498959 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!