بررسی میزان فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی (سوپراکسید دیسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز) در شیر گاوهای مبتلا به ورم پستان تحت بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
امروزه شمارش سلول های سوماتیک و کشت باکتریایی شیر استاندارد طلایی در تشخیص ورم پستان تحت بالینی گاو در نظر گرفته می شوند. اما دقت تشخیصی این آزمایش ها پایین است. برای شناسایی مبتلایان نیاز به بیومارکرهای جدیدی با درستی بالینی بالایی است. فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی در التهاب پستان تغییر می یابند. هدف از این پژوهش تعیین ارزش تشخیصی گلوتاتیون پراکسیداز و سوپراکسید دیسموتاز شیر در تشخیص ورم پستان تحت بالینی گاوهای شیری است. تعداد 90 راس گاو شیری نژاد هلشتاین که از لحاظ بالینی سالم بودند به طور تصادفی از گاوداری صنعتی اطراف یاسوج انتخاب شدند. از این تعداد، 55 راس گاو بر اساس بالاتر بودن تعداد سلول های سوماتیک از cells/mL 130×1000 و مثبت شدن تست ورم پستان کالیفرنیایی حداقل یک کارتیه آنها در گروه گاوهای مبتلا به ورم پستان تحت بالینی قرا گرفتند. فعالیت آنزیم های گلوتاتیون پراکسیداز و سوپراکسید دیسموتاز شیر با استفاده از کیت های تجاری شرکت رنداکس انگلستان تعیین گردیدند. حساسیت، ویژگی تشخیصی و نقطه برش با استفاده ازمنحنی راک محاسبه شد. میانگین گلوتاتیون پراکسیداز و سوپراکسید دیسموتاز گاوهای مبتلا به ورم پستان تحت بالینی به طور معناداری نسبت به گاوهای سالم به ترتیب بالاتر و پایین تر بود. گلوتاتیون پراکسیداز شیر، دقیق ترین تست با حساسیت تشخیصی و ویژگی 100% در نقطه برش U/mlI 37 بود. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تعیین پارامترهای استرس اکسیداتیو از جمله تعیین گلوتاتیون پراکسیداز در شیر می تواند به عنوان یک بیومارکر قابل اعتماد در تشخیص ورم پستان تحت بالینی گاو مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2499269 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!