تحلیل سلسله مراتبی فازی شاخصهای ارزیابی بازاریابی عصبی برای محصولات پایدار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

بازاریابی عصبی یک حوزه میان رشته ای و نوظهور است که به کمک آن، می توان رفتار مصرف کنندگان را با علوم عصب شناسی ارتباط داد. از دیگر سو، در چند دهه اخیر، میزان اهمیت و علاقه مندی به خرید محصولات پایدار برای حفظ محیط زیست افزایش یافته است. لذا پژوهش حاضر باهدف تحلیل سلسله مراتبی فازی شاخص های ارزیابی بازاریابی عصبی برای محصولات پایدار انجام شد.

روش شناسی پژوهش:

 پژوهش با رویکرد کمی و با بهره گیری از روش تصمیم گیری چند شاخصه انجام شد. بدین منظور جهت درک عمیق از موضوع و گردآوری داده های مفید، پس از بررسی دقیق مطالعات مرتبط، با پرسشنامه محقق ساخته سلسله مراتبی فازی، دیدگاه های 16 نفر از خبرگان جمع آوری گردید که نرخ ناسازگاری پرسشنامه ها، پایایی آن ها را مورد تایید قرارداد. همچنین جهت کسب اطمینان از تحلیل حساسیت بهره برده شد.

یافته ها: 

نتایج نشان داد شاخص های ارزیابی بازاریابی عصبی در هفت دسته قرار دارند که بر اساس تحلیل سلسله مراتبی فازی به ترتیب عبارت اند از: دقت، تعصب و سونگری، کاوش حافظه و احساسات، کیفیت اطلاعات، مفید بودن، صرفه جویی در زمان، هزینه. همچنین حوزه های بازاریابی برای محصولات پایدار متاثر از بازاریابی عصبی به ترتیب اولویت عبارت اند از: تبلیغات، طراحی و توسعه محصول، برندسازی، تصمیم مصرف کننده، قیمت گذاری و نحوه توزیع. همچنین تحلیل حساسیت نشان داد یافته های پژوهش مورد تایید است، اما در مورد دو شاخص تعصب و سونگری و کاوش حافظه و احساسات امکان جابجایی وجود دارد.

اصالت/ارزش افزوده علمی:

 بازاریابی عصبی به دلیل ارایه اطلاعات با دقت و کیفیت بالا و کاهش میزان سوگیری در تحلیل نتایج، امکان پیش بینی رفتار خرید مصرف کنندگان را فراهم آورده و برآمیخته بازاریابی محصولات پایدار تاثیر می گذارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
404 تا 424
لینک کوتاه:
magiran.com/p2500095 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!