طراحی چیدمان انبار عبوری با استفاده از الگوریتم بهینه سازی گرگ خاکستری چندهدفه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف:

 درصد قابل توجهی از دارایی ها در موجودی های انبار انباشته شده است، از این رو انبار در اقتصاد کشورها اهمیت فراوانی دارد. طراحی و چیدمان مناسب یک انبار، نقش بسیار زیادی در کاهش هزینه ها، کاهش زمان تدارک و تحویل، ارتقای بهره برداری از منابع و ارتقای سرویس دهی به مشتریان دارد. یک نوع از انبارهایی که اخیرا کاربرد زیادی پیدا کرده اند، انبارهای عبوری هستند که از نظر میزان کالاهایی که انبار می شوند و همچنین مدت زمان نگهداری آن ها، با انبارهای سنتی تفاوت دارند. هدف اصلی در این تحقیق مدل سازی و حل مسیله ای سازگار با شرایط دنیای واقعی است که کمتر موردتوجه پژوهشگران قرار گرفته است.

روش شناسی پژوهش: 

برای حل مسیله مورد نظر، الگوریتم بهینه سازی گرگ خاکستری چند هدفه (MOGWO) بکار می رود و تنظیم پارامترها به کمک روش تاگوچی انجام می گردد.

یافته ها

به کمک شاخص های متوسط فاصله از ایده آل، فاصله، تعداد نقاط پارتو و پراکندگی، توسط نمودار نسبت سیگنال به نویز، بهترین سطح ممکن برای پارامتر های الگوریتم تعیین شده است. با حل 10 مثال در ابعاد مختلف و بررسی نتایج و زمان حل آن ها مشخص شده است که با افزایش ابعاد مسیله، زمان حل نیز افزایش می یابد.

اصالت/ارزش افزوده علمی:

 در این مطالعه، علاوه بر توجه به میزان مسافت طی شده در انبار که بیشتر مطالعات صورت گرفته در حوزه طراحی انبار بدان پرداخته اند، بهره گیری بیشتر از فضای قابل دسترسی در انبار و رضایت خرده فروشان نیز مد نظر قرار گرفته است. به همین منظور، یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح مختلط، برای طراحی و چیدمان یک انبار عبوری در جهت حداقل نمودن مسافت ها، حداقل نمودن فضای خالی کف انبار و به حداکثر رساندن رضایت خرده فروشان پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
453 تا 465
لینک کوتاه:
magiran.com/p2500098 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!